سیاستاخبار

دانش، معاون رییس جمهور: تسلیم جنگ روانی دشمن نشویم

کابل/5قوس /باختر

استاد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری با اشاره به رویدادهای تروریستی اخیر می گوید که در شرایط حساس کنونی نیاز است که از هر جهت صفوف خود را فشرده تر کنیم و تسلیم جنگ روانی دشمن نشویم.

به گزارش آزانس باختر، معاون رییس جمهوری در نخستین کنفرانس ملی مدافعان حقوق بشر در کابل صحبت می‌کرد گفت که دشمن قلب دموکراسی، حاکمیت قانون، انتخابات، آزادی بیان و حقوق بشر را نشانه گرفته است و قضات، سارنوالان، روزنامه نگاران، زنان، فعالین انتخاباتی، وکلای پارلمان و شورای ولایتی و مدافعان حقوق بشر، مورد حملات تروریستی قرار میگیرند.

دانش گفت که این وضعیت دشوار می‌طلبد که همه ما، در هر موقعیتی که هستیم، از هر جهت صفوف خود را فشرده‌تر کنیم و اجازه ندهیم دشمن برای رسیدن به اهداف شوم خود موفق شود.

وی افزود که هدف از حملات دشمن، همه نظام، ارزشهای بیست سال اخیر، ایجاد رعب، وحشت، ناامیدی، تفرقه، ایجاد فاصله بین حکومت و مردم، امتیاز گیری  در میز مذاکره صلح و یا متوقف کردن روند صلح است.

معاون رییس جمهوری گفت، در کنار اینکه باید وحدت و هماهنگی خود را حفظ کنیم، نباید با حوادث تروریستی به گونه‌ای برخورد کنیم که دشمن اصلی که پیوسته فاجعه خلق می‌کند، به فراموشی سپرده شود.

دانش گفت در شرایط حساس و خطیر کنونی ایجاب می‌کند که مردم، رسانه‌ها، نهادهای مدنی، سیاسیون و احزاب سیاسی همگی یک صدا بر ضد دشمنان تروریست دست به کار شوند و بر حامیان تروریستان فشار بیاورند و از مجامع بین المللی بخواهند که دولت افغانستان را در مبارزه با تروریزم کمک کنند.

معاون رییس جمهوری در بخشی دیگر از سخنان خود به تعریف، حقوق و تأمین امنیت مدافعان حقوق بشر پرداخت و گفت که مدافعان حقوق بشر همه کسانی هستند که کارشان ماهیت حقوق بشری دارند، هرچند کارمند رسمی هیچ نهاد رسمی حقوق بشری هم نباشند.

وی افزود که با چنین تفسیری از مفهوم مدافع حقوق بشر، باید گفت که گروه‌ها و افراد زیادی در کشور ما هستند که جزء مدافعان حقوق بشر شمرده می‌شوند و لازم است که برای محافظت و مصوونیت همه آنان تدابیر خاصی اتخاذ شود.

استاد دانش گفت که مسیر حفاظت از مدافعان حقوق بشر، پر پیچ و خم و دشوار است، اما ما در کمیسیون مشترک حفاظت مدافعین حقوق بشر که به تازگی ایجاد شده، مصمم هستیم که با اراده راسخ و با همکاری همدیگر، این مسیر را ادامه بدهیم.

معاون رییس جمهوری در بخشی دیگر از سخنان خود به مسئله حقوق بشر و صلح پرداخت و با اشاره به مذاکرات صلح دوحه گفت که طالبان در آجندای خود برای هر موضوع، به شمول حقوق بشر، یک قید اسلامی آورده است.

وی تأکید کرد که نظام سیاسی افغانستان و قانون اساسی کشور هیچ مغایرتی با اصول، ارزشها، اعتقادات و احکام دین اسلام ندارد و همچنین ارزشهای حقوق بشری نیز، هیچ‌گونه مغایرت و تضادی با تعالیم دینی ندارد.

استاد دانش گفت که گروه طالبان و هیچ گروهی دیگر حق ندارند و نباید قرائت و برداشت خود از اسلام را به نام اسلام یا حقوق بشر اسلامی معرفی کنند.

معاون رییس جمهوری اطمینان داد که در مذاکرات صلح دوحه حفظ نظام سیاسی، قانون اساسی و حقوق بشر به شمول حقوق زنان، اقلیتها و قربانیان جنگ از اصول اساسی و غیر قابل معامله دولت افغانستان است.

دانش گفت که حکومت افغانستان امیدوار است که گروه طالبان با شعارهای میان تهی و متصلبانه مانع پیشرفت پروسه صلح نشوند و با شروع دور دوم مذاکرات، آجندا مورد توافق قرار گرفته و در اولین فرصت آتش‌بس عمومی به اجرا گذاشته شود تا مردم افغانستان به آینده صلح امیدوار کنند.

دراین کنفرانس عزیز رفیعی، رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان و رییس کمیته مدافعان حقوق بشر، در سخنرانی خود گفت که مدافعان حقوق بشر با تهدیدهای فراوانی مواجه هستند و کمیته مدافعان حقوق بشر در یک سال گذشته 54 پروند تهدید را ثبت کرده است.

وی گفت، انتظار می‌رود که کمیسیون مشترک حفاظت از مدافعین حقوق بشر به ریاست سرور دانش، معاون دوم رییس جمهوری، شرایط کار و زندگی مدافعان حقوق بشر را بهبود ببخشد و نیز افزود که کمیته مدافعان حقوق بشر از تعهد و همکاری خود اطمینان می‌دهد.

شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در سخنرانی خود در این کنفرانس با اشاره به تهدیدها علیه مدافعان حقوق بشر گفت که باید مکانیزمی برای حمایت و تأمین امنیت مدافعان حقوق بشر ساخته شود و نقش دولت و نهادهای بین‌المللی در این راستا، بسیار مهم است.

سیما سمر، وزیر پیشین دولت در امور حقوق بشر و روابط بین‌الملل در این کنفرانس گفت که تأمین امنیت و مصوونیت مدافعان حقوق بشر از مسوولیت‌ بدون قید و شرط حکومت است، اما در این راستا همکاری همه ضروری است.

نماینده دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت که حوادث تروریستی روزهای اخیر نشان می‌دهد که مدافعان حقوق بشر چه اندازه تحت تهدید و فشار قرار دارند.

وی افزود که سازمان ملل متحد از مدافعان حقوق بشر در افغانستان حمایت می‌کند و از ایجاد کمیسیون مشترک حفاظت مدافعین حقوق بشر به ریاست معاون دوم ریاست جمهوری، استقبال و با این کمیسیون به صورت جدی همکاری خواهد کرد.

نماینده دفتر اتحادیه اروپا در افغانستان نیز در این کنفرانس گفت که این اتحادیه متعهد به حمایت از مدافعان حقوق بشر است و ایجاد کمیسیون مشترک مدافعین حقوق بشربه ریاست معاون ریاست جمهوری و حضور وی در این کنفرانس نشان می‌دهد که حکومت افغانستان به تأمین امنیت و مصوونیت مدافعان حقوق بشر، متعهد است.

وی خواستار تحقیق همه جانبه در مورد رویدادهای تروریستی اخیر شد و گفت که انتظار می‌رود که این تحقیقات منجر به شناسایی عاملان این حوادث و به محاکمه کشاندن آنان شود.

زکیه عادلی، معین وزارت عدلیه نیز در این کنفرانس گفت که مقرره حمایت از مدافعان حقوق بشر در این وزارت تحت کار است و انتظار می‌رود با نهایی شدن آن، زمینه برای حفاظت بهتر از مدافعان حقوق بشر فراهم شود.

نخستین کنفرانس ملی مدافعان حقوق بشر از سوی کمیته مدافعان حقوق بشر با اشتراک مدافعان حقوق بشر از سراسر کشور و با حضور نمایندگان نهادهای ملی و بین‌المللی حقوق بشری، برگزار شد.روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا