سیاستاخبار

داکترعبدالله: اجماع داخلی، ضامن موفقیت روند صلح است

کابل/ 18حوت/ باختر

داکترعبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی، امروز در هفتمین سال‌ روز درگذشت مارشال محمدقسیم فهیم، خاطرنشان کرد که هیچ فردی در شرایط جنگی مصوون نیست، اما در صلح عادلانه و پایدار خواست همه جناح‌ها تأمین می‌شود.

به گزارش آژانس باختر؛ دراین مراسم رییس شورای عالی مصالحۀ ملی، با اشاره به ادامۀ درگیری‌ها در کشور و ضرورت فوری توافق صلح با طالبان، خاطرنشان کرد که هیچ فردی در شرایط جنگی مصوون نیست، اما در صلح عادلانه و پایدار خواست همه جناح‌ها تأمین می‌شود.

وی افزود: از فرصت به میان آمده برای صلح باید استفاده معقول صورت گیرد، در این شرایط نباید اشتباه کنیم، یک آزمون بزرگ در برابر مردم افغانستان قراردارد، از یک طرف مردم طرفدار صلح پایدار و باعزت اند، از طرف دیگر فوریت در روند مذاکرات مطرح است.

داکترعبدالله با اشاره به نقش محوری مردم افغانستان در روند صلح گفت که افغانستان حیثیت، استقلال و جایگاه مستقل خود را دارد و تصمیمی خلاف ارادۀ جمعی مردم کشور گرفته نمی‌شود.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی گفت: اخیراً پیشرفت‌هایی در مذاکرات صلح حاصل شده است که نقشۀ راه آینده را ترسیم می‌کند و امریکا به عنوان کشور همکار مردم افغانستان در این روند، حامی اجماع ملی و پیشرفت فوری در روند مذاکرات صلح است.

داکترعبدالله، به اهمیت تفاهم و همدیگر پذیری میان شخصیت‌های سیاسی و مردمی تأکید کرد و افزود: صلح نیازمند انعطاف و اجماع داخلی است، هیچ کس نمی‌تواند چیزی را با زور تحمیل کند، اما اگر تبعیض و نفاق و خودخواهی در میان باشد، تحمیل هرچیزی ممکن می‌شود.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی، با یادآوری از کارنامۀ مرحوم مارشال محمد قسیم فهیم، شخصیت برجستۀ جهادی و مقاومت مردم افغانستان و معاون پیشین ریاست جمهوری، گفت: مارشال فهیم در سخت‌ ترین شرایط در کنار مردمش ایستاد و به‌ خاطر حراست از ارزش‌های مردمی مبارزه کرد، وی طرفدار قاطع صلح، همدیگر پذیری و برابری بود و همیشه بر ضرورت ختم خشونت‌ها تأکید می‌کرد.

در همین حال، محمد ادیب فهیم، فرزند ارشد مرحوم مارشال محمدقسیم فهیم با اشاره بر حراست از ارزش‌های مردمی و قربانی نیروهای امنیتی افغانستان، بر ضرورت تأمین صلح در کشور تأکید کرد.

وی افزود: مارشال محمدقسیم فهیم همزمان حامی بزرگ نظام و طرفدار قاطع صلح عادلانه و پایدار درکشور بود. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا