سیاستاخبار

داکترعبدالله: سفر هیئت مذاکره ‌کنندۀ طالبان به ایران، در هماهنگی با جانب افغانستان صورت گرفته است

کابل / 8 دلو / باختر

داکترعبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی، امروز در “کنفرانس ملیِ دیدگاه‌ها و خواست‌های زنان در مورد آتش‌بس” گفت: سفر هیئت مذاکره‌ کنندۀ طالبان به ایران، در هماهنگی و تفاهم با حکومت و شورای عالی مصالحۀ ملی صورت گرفته است.

به گزارش آژانس باختر؛ رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در این کنفرانس گفت: در روند مذاکرات صلح، مهم‌ترین خواست مردم افغانستان آتش‌بس سراسری و حفظ ارزش‌های 20 سال اخیر است و آتش بس پیش زمینۀ صلح پایدار و باعزت است.

داکتر عبدالله افزود: تأمین آتش‌بس یک گام عملی و امید وارکننده برای دست‌یافتن به صلح پایدار دانسته می‌شود تا باورمندی نسبت به روند صلح، در میان مردم شکل گیرد، چون شهروندان کشور خواهان صلح پایدار و حفظ حقوق شهروندی که شامل حقوق زنان، آزادی بیان و حقوق اقلیت‌ها استند.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی علاوه کرد که فعالیت‌های تروریستی سبب حضور نیروهای خارجی در افغانستان شد و در صورتی‌که فعالیت گروه‌های تروریستی در کشور متوقف شود، مردم افغانستان خواستار خروج این نیروها خواهد شد و اما این کار زمانی تحقق می‌یابد که ما با وجود اختلاف نظر در کنارهم زندگی صلح‌آمیز داشته باشیم .

داکترعبدالله ضمن قدردانی از حضور فعال، برحق و منسجم زنان در روند صلح گفت که امروز زنانِ شجاع افغانستان در خط مقدم دفاع از ارزش‌های افغانستان قرار دارند و بدون نقش پویا و فعال آنا که نصف جامعه را شکل می‌دهند، توسعه و صلح پایدار ممکن نیست.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی بیان داشت که در چهار دهه جنگ، زنان و کودکان بیش‌ترین آسیب و قربانی را متحمل شدند و اکنون در روند صلح تلاش صورت می‌گیرد تا ارزش‌ها و دستاوردهای زنان حفظ شود.

داکترعبدالله تاکید ورزید که لازم است اقشار مختلف جامعه در تفاهم و هماهنگی برای تأمین خواسته‌هایی مشروع شان صدای واحد داشته باشند.

همچنان رییس شورای عالی مصالحۀ ملی با ابراز قدردانی از حمایت همکاران بین‌المللی افغانستان، گفت: از خواست برحق مردم افغانستان برای تأمین صلح پایدار و باعزت در سطح جامعۀ بین‌المللی حمایت قاطع و همه‌جانبه صورت می‌گیرد.

احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا