سیاستاخبارTOP

داکتر عبدالله خواستار برگزاری مذاکرات صلح در زمان معین آن شد

کابل/ 6 جدی / باختر

داکترعبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی می گوید هیچ  اولویتی بالاتراز برقراری صلح باعزت  در کشوروجود ندارد .

او این سخنان را دردومین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی که  امروز با حضور اعضای هیئت مذاکره‌کنندۀ دولت و برخی از اعضای کمیته رهبری این شورا، در قصر سپیدار برگزار شد، بیان داشت.

به گزارش آژانس باختر:داکترعبدالله عبدالله دراین نشست  تاکیدکرد که دور دوم گفت وگوهای صلح  درتاریخ تعیین شدۀ آن برگزارشودو امید است که مکان گفت و گوها مانع برگزاری آن نشود.

رییس شورای عالی مصالحه افزودکه هیئت دولت افغانستان 90 روز گفت وگوهای جدی درقطر داشت حالا مهم است  که هیئت با رهنمود واضح به دور دوم  گفت وگو ها برود . برای صلح ارادۀ قطعی  وجدی وجود دارد جامعۀ جهانی ومنطقه  ازبرقراری  صلح  اعلام حمایت  کرده اند.

عبدالله عبدالله تصریح کرد: که مردم افغانستان  صلح با عزت ، عادلانه  وپایدار می خواهند که درآن ، ارزش های ملی و اسلامی و دستآورد ها دو دهه گذشته  حفظ شود و مردم  ما درصلح  وامنیت زندگی کنند.

عبدالرب رسول سیاف عضو کمیته رهبری  شورای عالی مصالحه ملی دراین نشست گفت: هیئت گفت‌وگوکنندۀ دولت افغانستان، از تمام شهروندان این کشور نمایندگی می‌کنند و به همین دلیل، تلاش‌های فردی و جانبی در رابطه به صلح، باید متوقف شود، دولت افغانستان و چهره‌های سیاسی، باید از هیئت گفت‌وگوکننده به گونۀ قاطعانه حمایت کنند.

عبدالرب رسول سیاف تاکیدکرد که دولت افغانستان برای برقراری صلح اراده دارد؛ اما اراده‌ یی گروه طالبان تا اکنون به چشم نه خورده و در صورتی که دو طرف در این راستا تلاش نه کنند، صلح برقرار نخواهد شد .

وی افزود : هر کسی که دربارۀ صلح نظر دارد، از طریق کانال رسمی بیان کند. تلاش‌های فردی موقف هیئت را تضعیف می‌کند. ما از هیئت حمایت می‌کنیم.

محمدمعصوم ستانکزی، رییس هیئت مذاکره‌کننده دولت گفت که مذاکرات بین‌الافغانان صلح مشکلات خود را داشت و هنوزهم این مشکلات بر طرف نشده‌است .

وی با ستایش از نقش آفرینی زنان عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت در روند گفت‌وگوها میان افغانان بیان داشت آنان نقش فوق‌العادۀ در این دور گفت‌وگوها بازی کردند.

معصوم ستانکزی از رییس و کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی خواست که بخش دوم نشست امروز به گونۀ سری و به دور از حضور رسانه‌ها برگزار شود.

از سوی هم محمدیونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری گفت که هیئت رهبری شورای عالی مصالحه ملی با حضور شخصیت‌های مطرح سیاسی هنوزهم تکمیل نیست و جای زنان و جوانان در این شورا خالی است.

امرالله صالح، معاون اول ریاست ‌جمهوری نیز در این نشست تاکیدکرد که جنگ افغانستان بیشتر از ابعاد داخلی، دارای ابعاد بزرگ خارجی است و تامین امنیت بدون هماهنگی با کشورهای همسایه، منطقه و جهان ممکن نیست.

امرالله صالح افزودکه جنگ جاری در افغانستان علاوه از طولانی‌بودن و خونباربودن، بسیار پیچیده‌است.

حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین کشور نیز گفت که هر دو طرف مذاکره  کننده با جدیت و علاقه مندی گفت‌وگوها را به پیش بردند و این موفقیت بدون همکاری دو طرف ممکن نبود.

حامد کرزی تاکید کرد که اکنون نیاز فوری مردم افغانستان به برقراری صلح و ثبات در کشور است و باید برای رسیدن به این هدف تلاش جدی شود.

محمد محقق عضو دیگرکمیتۀ شورای عالی مصالحه ملی دراین نشست نیز تاکیدکردکه طالبان اگر ارادۀ برای تأمین صلح در کشور دارند، باید با آتش‌بس سرتاسری که زمینۀ آرامش روانی مردم را فراهم می‌کند، توافق کنند. او خاطرنشان کرد که آسایش مردم باید در اولویت کاری دولت قرار بگیرد. وی همچنان دردور دوم گفت وگو ها برآتش بس سرتاسری تاکید دارد.

نخستین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی پانزدهم ماه قوس سال جاری در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد که در آن چهره‌های مطرح سیاسی حضور داشتند.

این درحالیست که هیئت‌های گفت‌وگوکنندۀ دولت افغانستان وگروه طالبان ، پس از حدود سه ماه، چندی پیش روی کارشیوۀ گفت‌وگوها به توافق رسیدندواین دوطرف با ۲۰ روز وقفه رو‌به‌رو شده است.

قرار است دور بعدی گفت‌وگوها، در شانزدهم جدی برگزار شود. جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا