اخبارامنیتفرهنگجامعهTOP

داکتر محمد قاسم وفایی زاده: آزادی بیان و رسانه ها خط فاصل میان جمهوریت و امارت است و به حاشیه بردن رسانه ها، راه حل نیست

کابل / ۲۷ سرطان / باختر

داکتر محمد قاسم وفایی زاده  نامزد وزیر و سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، امروز در نشست بررسی چالش های خبرنگاران و رسانه ها درکشور، گفت:  آزادی بیان و رسانه ها خط فاصل میان جمهوریت و امارت است و به حاشیه بردن رسانه ها، راه حل نیست .

به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ دراین نشست که با حضور شماری از مسوولان و نمایندگان نهاد های رسانه یی درکابل برگزارشد، دررابطه به مشکلات خبرنگاران و رسانه های کشور و بیرون رفت از این مشکلات بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

دراین نشست سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، آزادی بیان و رسانه ها را دستاورد جامعۀ رسانه یی و تمام مردم کشور دانست و خاطرنشان کرد که دراین راستا جامعۀ رسانه یی قربانی های زیادی داده است .

وی خاطرنشان کرد: اکنون درشرایط سخت قرارگرفته ایم و درچنین شرایط  مسوولیت ما نیز دشوار تر است.

سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ تاکید کرد که آزادی بیان و رسانه ها خط فاصل میان جمهوریت و امارت است و به حاشیه بردن رسانه ها هیچ راه حل نیست.

او افزود: درعرصۀ آزادی بیان و رسانه ها، درکنارچالش ها دستاور های زیادی نیز داریم  که درسطح منطقه بی نظیر است و دراین راه، قربانی هایی نیز متحمل شده ایم .

داکتر وفایی زاده، خاطرنشان کرد که این نشست به منظور دریافت راه حل مشکلات فرا راه خبرنگاران و رسانه ها، تدبیر مشترک و مقاومت دربرابر چنین وضعیت برگزارشده است.

وی بار دیگر حمایت وزارت اطلاعات وفرهنگ را ازارزش های آزادی بیان و رسانه ها درکشور ابراز کرد و تاکید کرد که این وزارت به خاطر فراهم کردن سهولت های لازم برای رسانه ها و خبرنگاران، تلاش بیشتر می کند.

دراین نشست شیوای شرق معین امورنشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ، درصحبتی دررابطه به وضعیت رسانه ها به خصوص چالش های رسانه ها و خبرنگاران که درحالت جنگ، خبررسانی می کنند، توضیحات داد وتاکید کرد که  وزارت اطلاعات وفرهنگ درراستای پاسداری از آزادی بیان و  رسانه ها و کارکنان رسانه یی متعهد است .

وی  همچنان از ایجاد صندوق  حمایت مالی از خبرنگاران و کارکنان رسانه یی، یاد کرد و گفت که   این صندوق به صورت شفاف درخدمت خبرنگاران قرارخواهد داشت.  او همچنان در  مورد طرح  مدال آزادی بیان و ایجاد شهرک خبرنگاران نیز معلومات داد.

بعد، عبدالبشیرحکیمی معین گرځندوی، مالی و اداری وزارت اطلاعات وفرهنگ، درصحبتی از کارکرد های خبرنگاران و رسانه های کشور درشرایط دشوار، به قدردانی یاد کرد و خاطرنشان کرد که رقابت  تهیۀ ویدیو کلپ به خاطر معرفی ولایت های کشور عنقریب راه اندازی خواهد شد .

دراین نشست عین الدین بهادری رییس کمیسیون دسترسی به اطلاعات، لطف الله نجفی زاده ، فریده نیک زاد، دانش کروخیل، نظری پریانی و حفیظ الله بارکزی، مسوولان نهاد های رسانه یی به ترتیب دررابطه به چالش های فرا راه کار خبرنگاران و رسانه ها در کشور به خصوص عدم مصونیت  خبرنگاران و رسانه ها درمناطق نا امن و درحال جنگ درکشور و وضعیت رسانه ها معلومات دادند.

آنان با آن که نگرانی جامعۀ رسانه یی کشور را از وضعیت کنونی ابراز کردند،  تاکید کردند که درمذاکرات صلح باید نمایندۀ رسانه ها حضورداشته باشد ونباید  ارزش های آزادی بیان و رسانه ها از دست برود و همچنان خاطرنشان کردند که باید جامعۀ جهانی و نهاد های بین المللی از ارزش های  آزادی بیان، حقوق زنان و سایرارزش های دموکراسی درافغانستان حمایت کنند .

همچنان مسوولان نهاد های رسانه یی یک بار دیگر تاکید کردند که دراین شرایط دشوار ایستادگی می کنند و به فعالیت شان به خاطر حفظ ارزش های آزادی بیان ادامه می دهند .

احمدضیا احمدی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا