اخبارفرهنگTOP

داکتر وفایی زاده : نقش هیئت باستان شناسی فرانسه در افغانستان ” دافا ” در راستای حفاظت از میراث های فرهنگی افغانستان در صد سال گذشته قابل تقدیر است

کابل/۳ اسد/ باختر

داکتر محمد قاسم وفایی زاده سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز در دفتر کارش با دیوید مارتی نون سفیر فرانسه مقیم کابل دیدار کرد.

در این دیدار در حالیکه فلیپ مارکی رییس عمومی هیئت باستان شناسی فرانسه در افغانستان، قونسل آن سفارت، رییسان حفظ و ترمیم آبدات تاریخی و باستان شناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز حضور داشتند، بر تحکیم و توسعۀ روابط فرهنگی میان دو کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

در آغاز محمد قاسم وفایی زاده سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ از حمایت فرانسه در راستای حفاظت از ساحات باستانی وبنا های تاریخی کشور ابراز امتنان کرد و برحفظ  دستاورد های بیست سال گذشته در عرصه های مختلف به ویژه در بخش فرهنگ و هنر، آزادی بیان و رسانه ها و جوانان تاکید کرد.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ همچنان ازحمایت مردم و حکومت فرانسه و پیام سفیر اتحادیۀ اروپا در راستای پشتیبانی از حکومت افغانستان که بیانگر حراست از ارزش های دموکراتیک در کشور است، تشکر کرد و از نیروی خیزش های مردمی در نقاط مختلف کشور که در دفاع از نظام و جمهوریت و برای افغانستان مترقی است، نیزیاد آور شد و آنرا دفاع از حقوق اتباع کشور دانست. وفایی زاده افزود که افغانستان نباید دوباره پناه گاه امن برای تروریستان باشد.

 سپس فليپ مارکی سفیر فرانسه مقیم کابل از فعالیت ها و برنامه های آن سفارت از جمله کمان بست و لشکری بازار در هلمند، آغاز کار حفریات مشترک در ساحۀ بالاحصار در سال ۱۳۹۹، و ساحۀ باستانی مس عینک یاد آورشد و در مورد تدویر نمایشگاه ۱۷۰ اثر موزیم ملی مربوط به دوره های مختلف که از ماه سپتمبر تا دسامبر ۲۰۲۱ در موزیم گیمۀ فرانسه به نمایش گذاشته خواهد شد، معلومات ارائه کرد.

همچنان سفیر فرانسه از برگزاری برنامه های مرکز فرهنگی فرانسه در کابل به گونۀ آنلاین خبر داد.

سفیر فرانسه، افغانستان را مهد تمدن های مهم جهان دانست و در راستای حفظ میراث های فرهنگی، ساحات باستانی و بنا های تاریخی ابراز حمایت همه جانبه کرد.

در اخیر محمد قاسم وفایی زاده سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ نقش دیپلوماسی فرهنگی را در راستای توسعه و تحکیم روابط فرهنگی مهم تلقی کرد و از حمایت همه جانبۀ فرانسه در راستای حفظ میراث های فرهنگی امتنان کرد و بر ایجاد آرشیف دیجتلی باستان شناسی با همکاری ” دافا ” تاکید کرد.

سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا