اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/  ۵  حوت / باختر

از سر گیری گفت وگو های دوحه نباید بعد تبلیغاتی داشته باشد٬ بل آغاز مجدد برای حل یک معضل ناتمام باشد و ادامه پیدا کند.

مفسرآژانس باختر می نگارد؛هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان بعد از سی وشش روز تاخیر شام دیروز بار دیگر در دوحه باهم دیدار کردند.

سی و شش روز قبل هیئت طالبان که تازه از پاکستان برگشته بودند بعد از یک سلسله گفت وگو های مقدماتی و بدون آن که جانب مقابل در جریان گذاشته شود عزم سفر به پایتخت های روسیه و ایران را کردند و به این ترتیب نه نتها که مذاکرات دوحه از آغاز بطی و کند بود با تاخیر مواجه شد بل این مذاکرات به بن بست رفت، در حالی که هیئت جمهوری اسلامی افغانستان همچنان مسوولانه در دوحه باقی ماند و انتظار بازگشت هیئت طالبان را کشید.

گفته شده است که رییسان وشماری از اعضای هیئت های دو طرف شام دوشنبه ۴ حوت با هم گفت وگو کردند٬ نتیجۀ این گفت وگو ها تنها تاکید بر دوام کار گروه های کاری دو طرف روی آجندای مذاکرات بوده است.

باور ها براین است که طالبان با گفت وگو های مختصر با هیئت جانب مقابل این پیام را رسانند که آمادۀ ادامۀ مذاکرات اند وآن را ترک نکرده اند مگر این کافی نیست٬ مردم افغانستان که پیشرفت در دوحه را با امید واری دنبال می کنند٬ انتظار دارند٬  از سر گیری گفت وگو های دوحه نباید بعد تبلیغاتی داشته باشد٬ بل آغاز مجدد برای حل یک معضل ناتمام باشد و ادامه پیدا کند.

طالبان متهم اند که برای دریافت دیدگاه وموضع ادارۀ جدید امریکا در برابر توافق نامۀ دوحه وقت کشی می کنند٬تفاهم ‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان درحوت سال پار امضا شد٬خروج تمام سربازان امریکا از خاک افغانستان تا اول می سال ۲۰۲۱م، پایان حمله های طالبان بر نیروهای امریکایی، آزاد سازی پنج‌هزار زندانی طالبان، عدم بازگشت  طالبان آزاد شده از زندان به میادین جنگ٬ قطع رابطۀ طالبان با گروه‌های تروریستی٬ آغاز گفت وگو میان افغانان… موارد اصلی این توافق بود که از دید رسانه های ملی و بین المللی و کشور ها تنها سه مورد آن که٬ خروج بخشی از نیروهای امریکایی از افغانستان٬ آزادی زندانیان طالب و آغاز گفت وگو ها میان افغانان است تطبیق شده است که دو مورد آن هم چالش های خود را دارد.

ادارۀ جدید امریکا بربازنگری این توافق نامه تاکید دارد٬ بازبینی مواد توافق ‌نامۀ صلح٬ نگرانی جدی را در میان طالبان به وجود آورده است و سفرهای اخیر طالبان به تهران و مسکو نیز در همین جهت صورت گرفت. هدف طالبان از این سفرها می‌تواند موازنه ‌سازی و فشار آوردن روی ادارۀ بایدن باشد که مواد توافق نامه را به همان شکلی که است بپذیرند٬ گفت‌ وگوهای صلح افغانستان از زمان پیروزی بایدن در انتخابات ایالات متحدۀ امریکا تا اکنون متوقف بودو در گذشته هم پیشرفت چندانی در آن دیده نشده است علت این است که طالبان انتظار تصمیم کاخ سفید را می‌کشند.

این که چرا طالبان نگران بازبینی و بررسی مواد موافقت‌نامۀ صلح توسط اداره بایدن استند؟ گزارش های فراوان مبنی بر نقض مواد این  تفاهم ‌نامه وجود دارد امریکا٬ سازمان ملل٬ دولت افغانستان و کشورهای دیگر از ادامۀ رابطه میان طالبان و گروه های هراس افگن و ادامۀ خشونت از سوی طالبان نگران اند و این خود تخطی اصلی از مواد این توافق نامه است٬ در قسمت متهم کردن طالبان به نقض توافق نامه٬دلایل و پرسش های زیادی است که باید طالبان به آن پاسخ گویند.

طالبان باید بدانند٬ نگرانی و رنج اصلی مردم٬ ادامۀ خشونت در افغانستان است که طالبان عامل آن پنداشته می شوند و این گروه٬ راه امتیاز گیری های سیاسی را از مسیر خشونت میسر می دانند٬در حالی که این راه نمی تواند یک جریان سیاسی را به برنامه هایی که دارد برساند٬ مردم تاکید دارند که باید این خشونت‌ها و هدف‌گیری‌های کور پایان یابد و اگر مشکلی است با عقل سلیم و منطق در میز مطرح شده می تواند که برای آن راه حل پیدا شود.

آغازمجدد گفت وگو های دوحه با آن که با تاخیر همراه بود٬ یک آغاز خوب است که باید ادامه پیدا کند و هیج بهانه و توجیه سازی برای ترک آن به میان نیاید .  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا