اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

در افغانستان هیچ گروه هراس افگن فعال نیست٬ اگر حرفی است مستند ومدلل مطرح شود

تبصره, کابل، ۹ جوزا ، باختر

گروه های هراس افگن٬ در افغانستان فعال نیستند٬ اگر حرفی در این باره است باید مستند ومدلل مطرح شود.

 مبصر آژانس باختر مینگارد؛ سازمان ملل در یک گزارش تازه خود گفته است که گویا شبکه القاعده با امارت اسلامی روابط نزدیک دارد.

سازمان ملل در این گزارش از دید کارشناسان خود٬ تصویری از فعالیت شبکه القاعده در افغانستان ارائه داشته است  و بیشتر بر بیعت رهبر این شبکه از امارت اسلامی افغانستان تمرکز داشته است و مدعی شده است که گویا رهبر این گروه٬ بیعت خود٬ از امارت اسلامی را تازه کرده است.  

در گزارش تذکر رفته است «ارزیابی‌های کشورهای عضو نشان می‌دهد که القاعده در افغانستان زیر ادارۀ طالبان احساس امنیت میکند٬ آزادی آن نسبت به گذشته بیشتر شده است»

در گزارش به شمار و ارقام افراد القاعده در افغانستان نیز پرداخته شده است واعضای آن بیشتر شهروندان هند، بنگله دیش، میانمار و پاکستان معرفی شده اند که در ولایت‌های غزنی، هلمند، کندهار، نیمروز، زابل و پکتیکا  فعالیت دارند.

از دید مردم افغانستان٬ گزارش تازه سازمان مل بیشتر با فرضیه گویی ها همراه است و هیچ سند مدلل و قابل توجیه در آن دیده نمی شود.

گزارش تازه سازمان ملل درست زمانی منتشر میشود که شماری از حلقه٬ سازمان های استخباراتی خارجی و چند کشور مشخص در  روز ها وماه های اخیر از فعالیت گروه های هراس افگن در افغانستان می گویند٬ خود چنین اتهام ها را مطرح میکنند٬ خود به آن بال وپر می دهند وخود آن را بزرگ نمایی می کنند٬ این همه نمایانگر آن است که یک هماهنگی میان کشور ها و نهاد های مشخص به وجود آمده است٬ این کشور ها واین نهاد ها٬ عمداَ و قصداَ از واقعیت های موجود در افغانستان حاشیه می روند٬ امنیت تامین شده در کشور را وارونه جلوه می دهند٬ تعهد وقول مسئولین امارت اسلامی را که گفته اند به هیچ گروه هراس افگن اجازه فعالیت نمی دهند٬ نادیده می گیرند و در پی بهانه‌گیری ها در برابرمردم افغانستان ونظام موجود اند٬ تا فشار برامارت اسلامی ومردم افغانستان را بیشتر کنند٬ امتیاز بدست آورند و چون گذشته یک حکومت مطیع در افغانستان داشته باشند٬ درکل هدف امریکا وغربی ها این است که با این گونه  تبلیغ که گویا هراس افگنی وافراط گرایی در افغانستان در حال احیا شدن است جهانیان را شوکه کنند ومصونیت روانی  آنان را آسیب رسانند.

اگر به واقعیت موجود در افغانستان یک درنگ کوتاه شود٬ در می یابیم که گفته های زنجیره یی مقام وسازمان استخباراتی در غرب وامریکا ونهاد های بین المللی در باره افغانستان و آغاز دوباره فعالیت سازمان های هراس افگن بین المللی عاری از واقعیت ها است٬ تبلیغ ویک جنگ روانی در برابر امارت اسلامی و توجیه سازی برای برنامه های بعدی  این کشور ها است.

از سال ۲۰۰۱ میلادی به این طرف امریکا به نام القاعده کوشیده است که هراس افگنی را در میان جهانیان ترویج کند در عوض امریکا گرایی را بیشتر کند٬ اسلحه بفروشد٬ به خارج از امریکا نیرو اعزام کند٬ سلطه گرا تر شود وامتیاز گیرد.

از تحولات روز ها وماه های اخیر بر میآید که امریکا در تبانی با شرکای غربی خود بار دیگر نام القاعده را برای مقاصد راهبردی خود به کار گرفته است٬ این نمایانگر آن است که این غول اقتصاد وقدرت٬ باز هم برنامه برای نمایش قدرت در خارج از امریکا را دارد وبرای چنین یک مقصد شوم بستر سازی میکند.

اگر بحث شکل گیری فعالیت القاعده در افغانستان باشد٬ امارت اسلامی٬ به تعهدات خود در توافق نامه دوحه محکم است واجازه فعالیت به هیچ گروه نظامی وهراس افگن را نمی دهد٬ امارت اسلامی به عنوان یک نظام قانون گرا ومصلحت جو تعهدات خود را در برابر کشور های همسایه٬ منطقه وفراتر از آن درک کرده است ومطابق آن عمل می کند٬ هیچ گروه در افغانستان اجازه فعالیت را پیدا نمی کنند که تهدیدی در برابر دیگران باشد.

بهتر است اگر حرفی در این مورد باشد مستند ومدلل مطرح شود تا امارت اسلامی قصور وخطا خود را بداند در غیر آن گفته های که مبنای آن فرضیه ها باشد نمی تواند امارت اسلامی را در دولتداری وتعامل با جهان دچار وسوسه و بیم سازد تحلیل سیاسی 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا