اخبارجامعه

در سال جاری حدود هفت هزار قضیۀ خشونت در برابر زنان ثبت شده است

کابل/ 18 حوت/ باختر

هم‌زمان با روز جهانی همبستگی زنان، وزارت امور زنان می‌گوید که در سال روان میزان خشونت‌ها در برابر زنان افزایش یافته است.

به گزارش آژانس باختر؛ رویا دادرس، سخنگوی وزارت امور زنان گفت که در سال جاری حدود هفت هزار قضیۀ خشونت در برابر زنان ثبت شده است.

به گفتۀ سخنگوی وزارت امور زنان، بیش‌ترین مورد خشونت را لت‌وکوب زنان تشکیل می‌دهد، وی گفت: با شیوع ویروس کرونا و قرنطین شدن شهرها، بیش‌تر زنان و مردان خانه‌نشین شدند و این مهم مسبب افزایش خشونت‌ها است.

براساس گزارش‌ها، خشونت در برابر زنان نه تنها در افغانستان، بلکه در بیش‌تر کشورهای جهان اتفاق افتاده است و به حد‌اکثر رسیده است و سخنگوی وزارت امور زنان نیز خشونت‌های برخاسته علیه زنان در افغانستان را از این مر مستثنا نمی‌داند.

رویا دادرس می‌گوید که یگانه چالش عمده فرا روی زنان در ۱۳۹۹ ویروس کرونا است و این سبب شده است که مردان بیش‌تر در مقابل زنان با خشونت رفتار کنند. از مجموع هفت هزار قضیۀ خشونت، یک هزار و ۲۴۴ مورد آن را لت‌وکوب، ۳۱۵ مورد آن را پرداخت نکردن نفقه، ۴۸۸ مورد آن را تفریق، ۱۹۴ مورد آن را عدم تعیین سرنوشت، ۱۴۶ مورد آن را توهین و تحقیر و ۱۳۷ مورد را قضایای قتل تشکیل می‌دهد.

دادرس خاطر‌نشان کرد: میزان قتل‌ زنان در سال جاری افزایش داشته است. این در حالی است که در سال گذشته ۹۰ زن در قضایای گوناگونی به قتل رسیده بودند. با این حال، به گفتۀ سخنگوی وزارت امور زنان‌، این بدین معنا نیست که وزارت امور زنان کم‌کاری کرده باشد. او افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا و قرنطین، پایین بودن سطح اقتصاد و سایر مشکلات خانوادگی سبب شده است که این زنان با مشکل مواجه شوند و این به حدی رسیده است که منجر به قتل زنان شده است. او اما تصریح کرد: وزارت امور زنان برای رسید‌گی به این قضایا، گام‌های موثری برداشته است.

به گفتۀ دادرس، چهار قضیه که از صلاحیت‌های این وزارت بالا تشخیص شده بود، به نهادهای عدلی و قضایی رجعت داده شده است. بدین ترتیب وزارت امور زنان برای ۸۰۰ قضیه از خشونت‌ها وکیل مدافع رایگان تعیین کرده است. در کنار این مورد، دست‌کم ۴۹۳ قضیه خشونت علیه زنان حل، متهمان ۸۵ قضیه آن بازداشت و مجازات شده اند و ۶۵۳ قضیۀ دیگر از طریق میانجی‌گری حل‌وفصل شده است. افزون بر این، برای اضافه‌تر از دو هزار قضیه مشورۀ حقوقی ارائه شده است و بیش از دو هزار قضیۀ دیگر زیر بررسی این وزارت قرار دارد. به گفتۀ وی، بیش‌تر این قضایا در  سرپل، بامیان، فاریاب، بغلان و دایکندی رخ داده است.

سخنگوی وزارت امور زنان خاطر‌نشان کرد که این وزارت نگران افزایش میزان قضایا نیست، زیرا افزایش ثبت قضایای خشونت علیه زنان به این معنا است که زنان نسبت به حقوق‌شان آگاهی پیدا کرده‌اند. به گفتۀ او، پیش از این، قضایای کم‌تر به ثبت می‌رسید، زیرا اکثر زنانی که مورد خشونت قرار می‌گرفتند، ثبت و شکایت آن را «ننگ» می‌شمردند. این امر اکنون حل شده، ذهنیت زنان تغییر کرده و نسبت به حقوق‌شان واقف شده‌اند.

او تصریح کرد: وزارت امور زنان در این راستا بیش‌تر کار می‌کند تا شهروندان کشور به شمول مردان و زنان پیرامون حقوق زنان، جایگاه زنان در اسلام و تقویت مشارکت زنان در اداره ها آگاهی‌دهی پیدا کنند. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا