سیاستاخباراقتصادTOPجامعه

در سال 1401 حدود 820 هزار کارمند دولتی از طریق بودجۀ ملی معاش دریافت می‌کنند

کابل ، 24 ثور ، باختر
امارت اسلامی افغانستان امروز بودجۀ سال مالی 1401 و ساختار تشکیلات اداره‌های دولتی را اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ در کنفرانس مطبوعاتی که در وزارت مالیه برگزار شد؛ مولوی عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست الوزرا و شماری از سرپرست وزیران و مسئولان امارت اسلامی افغانستان اشتراک داشتند.
در این کنفرانس معاون اداری ریاست الوزرا، بودجۀ ملي را یکی از وسائل تطبیق پالیسی حکومت‌ها خواند و گفت که پس از حاکمیت امارت اسلامی افغانستان و تغییر نظام، با در نظرداشت شرایط اضطراری و تغییر تقویم سال مالی، بودجۀ مالی سه ماه (جدی، دلو و حوت) متکی به عواید داخلی و بدون کمک تمویل کنندگان خارجی ترتیب و بر مبای آن معاش تمامی کارمندان دولتی پرداخته شد.
مولوی عبدالسلام حنفی افزود: مجموع بودجۀ سال مالی 1401 مبلغ 231.4 میلیارد افغانی محاسبه شده است که از این میان مبلغ 203.4 میلیارد افغانی بودجۀ عادی و مبلغ 27.9 میلیارد افغانی بودجۀ انکشافی است.
وی خاطر نشان کرد که نظر به محدودیت منابع مالی کشور، در بودجۀ انکشافی سال‌روان صرف پروژهای در نظر گرفته شده است که از لحاظ عواید نسبت به سایر پروژه‌ها مهم بوده و از بُعد اقتصادی هم تاثیرات مستقیم بر زندگی مردم دارد.
مولوی حنفی، هدف تعیین شده در سال مالی 1401 را مبلغ 186.7 میلیارد افغانی و کسر بودجۀ این سال را 44.7 میلیارد افغانی پیشبینی کرد.
معاون اداری ریاست الوزرا گفت که پس از ایجاد کمیسیون تنظیم معاشات و تشکیلات، به منظور صرفه‌جویی و خودکفایی کشور، تمام معاشات کارمندان دولت و دیگر امتیازات بازنگری شد که بر اساس آن معاش و امتیازات مقامات عالی‌رتبه، کارمندان قرارداری (NTA) و سوپر اسکیل را که پیش از این بسیار بلند بود، تنزیل شد و در معاش کارمندان پائین رتبه کدام تغییری به وجود نیامده است.
در همین‌حال، حنفی از افزایش در تشکیلات سکتورهای صحت و معارف خبر داد و گفت که در تشکیل وزارت معارف در سال مالی 1400 به تعداد 265 هزار بست وجود داشت که این رقم در سال 1401 با افزایش 24 هزار بست، به 289 هزار بست رسیده است.
وی افزود که در سال مالی 1401 حدود 820 هزار کارمند دولتی از طریق بودجۀ ملی معاش دریافت می‌کنند.
مولوی حنفی همچنان از کاهش در تعداد کارمندان قراردادی (NTA) و بالمقطع در تشکیل 1401 خبر داد، اما خاطر نشان کرد که تلاش خواهد شد تا این کارمندان در تشکیلات دولتی به منظور حفظ ظرفیت‌ها در اداره‌های دولتی جذب شوند.
وی گفت که بودجۀ سال مالی 1401 از عواید داخلی تمویل می‌شود و در آن از مصارف غیر ضروری و خریداری اشیای لکس و تجملی جلوگیری شده است.
باید گفت که پس از پیروزی امارت اسلام افغانستان، این نخستین بار است که بودجۀ ملی کشور از عواید داخلی، بدون کمک تمویل کنندگان خارجی تمویل می‌شود.
وهاج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا