اخبارجهان

در ۱۰ سال اخیر بیش از ۶۵۰۰ کارگر خارجی در قطر جان داده اند

 دوحه/دویچه وله/۷ حوت/باختر

 در سال ۲۰۲۲ مسابقات جام جهانی فوتبال درقطر برگزار می گردد، درکشوری که وضعیت وخیم کارگران خارجی هر ازگاهی سرخط خبرهای داغ رسانه‌ها را می سازد.

گاردین در گزارش اخیر خود نیز از مرگ هزاران کارگر در ده سال گذشته خبر داده است.  براساس تحقیقات روزنامه بریتانیایی «گاردین»‌ که به روز سه شنبه منتشر شد، در ده سال اخیر بیش از ۶۵۰۰ کارگر خارجی از پنج کشور آسیایی هندوستان، پاکستان، نیپال، بنگله دیش و سریلانکا در قطر، کشور میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، وفات کرده اند.

این ارقام براساس منابع رسمی حکومت قطر است؛ اما این روزنامه نوشته است که احتمالاً رقم واقعی کارگران مهاجری که در قطر درگذشته اند، به مراتب بیشتر است.

دفتر مطبوعاتی حکومت قطر در پاسخ به سوال این روزنامه گفته است که ۱،۴ میلیون نفر از کشورهای نامبرده در قطر زندگی می کنند که شامل دانشجویان، افراد کهن‌سال و کارگران شرکت‌های مختلف صنعتی استند.

میلیون ها تن دیگر نیز در ده سال اخیر در قطر زندگی می کرده اند که دوباره به کشورهای خود برگشته اند. دفتر مطبوعاتی حکومت قطر گفته است که از جمع این میلیون ها تن فقط «یک درصدی خیلی کم» از آنان وفات کرده اند.

حکومت قطر گفته است که این میزان مرگ و میر در میان این جمعیت بزرگ می تواند قابل تصور باشد. در سال ۲۰۱۰ میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ به قطر سپرده شد. آن کشور بار بار به دلیل بهره کشی از کارگران خارجی مورد انتقادهای جهانی قرار گرفته است. در برابر حکومت قطر اعلام کرده است که در سال های گذشته ضمن تطبیق اصلاحات، وضعیت کارگران به وضاحت بهبود یافته است. همچنان مدافعان حقوق بیشر نیز پیشرفت هایی را در زمینه این اصلاحات تأیید کرده اند، اما با وجود آن افزوده اند که این اصلاحات به طور کافی تطبیق و عملی نشده اند. براساس گزارش گاردین، ۶۹ درصد واقعات مرگ کارگران کشورهای هندوستان، نیپال و بنگله دیش، مرگ طبیعی بوده است. بنا بر این گزارش بیشترین رقم کارگران خارجی که در قطر جان داده اند، یعنی۸۰ درصد، از هندوستان بوده اند. بنا بر گمانه زنی های گاردین، یکی از عوامل اکثر این مرگ ها ایست قلبی و بیماری های وخیم شش در فصل داغ تابستان بوده است. حکومت قطر گفته است که در ماه های تابستان فعالیت کارگران در زیر فضای باز در وسط روز ممنوع است. کمیته جام جهانی فوتبال نیز در گزارش های منظم خود از سال ۲۰۱۵ تا اکنون از مرگ بیش از ۳۰ کارگر خبر داده است که در کار ساختمانی استدیوم های ورزشی اشتغال داشته اند. اما گفته شده است که اکثر این مرگ ها مرتبط به کار در محل ساختمانی نبوده اند. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا