اخبارجامعه

دهقانان بادغیس می خواهند بتۀ هینگ را جاگزین کوکنار کنند

قلعۀ نو/ 26 حوت/ باختر
آنقوزه که در افغانستان با نام “هینگ بدبو” شناخته می‌شود، دارای ریشۀ قوی و با شیره شیری رنگ با بوی تند است که به عنوان گیاه دارویی در طب سنتی کاربرد دارد.
اکنون دهقانان بادغیس برای احیای محصولات این گیاه کمر بسته‌ اند و با استفاده از تجربۀ سایر ولایت های کشور زمین‌های خشک خود را زیر کشت این گیاه برده‌اند و ازمسوولان محلی آن ولایت می‌خواهند که با آنان همکاری کنند تا این گیاه را ترویج دهند.
گیاه هینگ در بیشتر ولایت‌های کشور قابل زرع است و با بهای بلندی که دارد، از چند سال به این‌ سو بدیل خوبی به‌ جای کوکنار شناخته شده است.
سمیع الله، دهقان که زیادتر عمر خود را در دهقانی سپری کرده است به خبرنگارآژانس باخترگفت که کشت هینگ حلال و پاک دانست وگفت که به عوض این ‌که خشخاش کشت کنم می خواهم هینگ را کشت کنم و از دولت می خواهم که دراین زمینه ما را کمک کند.
وی گفت که گیاه هینگ ریشه‌های ضخیم دارد و دارای بوی تند است و این گیاه به‌ طور پاشیدن تخم و هم‌چنان غرس بته هم کشت می‌ شود.
یک فروشندۀ‌ این گیاه گفت که یک کیلوگرام هینگ در بازارتا ده هزارافغانی به فروش می رسد.
محی‌الدین بشری، رییس زراعت، آبیاری و مالداری بادغیس، به آژانس باخترگفت که آنان برای رشد زراعت به ‌ویژه ترویج گیاه هینگ و هم‌ کاری با دهقانان، برنامه‌های موثری را روی ‌دست دارند.
گفتنی است که از شیرۀ این گیاه برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله قولنج، سرطان شکم، خروسک، کاهش فشار خون و دیگر موارد استفاده می‌شود.
محفوظ حمیدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا