اخباراقتصاد

دهقانان سمنگان صد ها میلیون افغانی از فروش هنگ پول به دست آوردند

ایبک/21میزان/باختر

دهقانان سمنگان صد ها میلیون افغانی از درک فروش محصولات هنگ یا انغوزه پول به دست آوردند .

به گزارش آژانس باختر؛ مسوولان اداره زراعت سمنگان می گویند که قیمت شیره هنگ یا انغوزه در مقایسه  با سال گذشته دونیم برابر بلند رفته است  و محصولات آن نیز افزایش یافته است.

عبدالغفور کریمی، مدیر منابع طبیعی و جنگلات ریاست زراعت، آبیاری و مالداری سمنگان می گوید که در سال گذشته دهقانان آن ولایت از فروش حدود پنجاه تن شیره هنگ، 250 میلیون افغانی پول به دست آورده بودند و قیمت یک کیلوگرام شیره هنگ در بازار ایبک از4هزارالی 5هزار افغانی بود.

 اما در سال روان از یک طرف قیمت آن نظر به سال گذشته دونیم برابر بلند رفته واز سوی دیگرمحصولات آن نیزافزایش یافته است و همین اکنون یک کیلو گرام شیره هنگ در بازار شهر ایبک از 12 هزار افغانی الی 14 هزار افغانی به فروش می رسد.

عبدالغفور کریمی گفت که محصولات هنگ در سال روان به هفتاد تن افزایش یافته وقرار ارزیابی آنان، دهقانان از درک فروش آن امسال بیش از 900 میلیون افغانی به دست خواهند آورد.

هنگ یا انغوزه یک نبات طبی است، از ریشه آن یک نوع شیره سفید رنگ مایل به سرخی به دست می آید که این شیره بوی تند وطعم خوش مزه  دارد و از قدیم در طبابت، ساختن انوع ادویه، ‌خوش مزه ساختن انواع غذا ها و نیز در مزارع و کشت زار ها به خاطر از بین بردن حشرات ضد نباتات استفاده می شود.

د-ن-ا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا