جهان

دهها هزار نفر در پاکستان به بیماری تب استخوان شکن مبتلا شده اند

اسلام آباد/ وی او ای/ 16 عقرب/ باختر
مقامات صحی در پاکستان می‌گویند که در جریان سال جاری ۴۴ هزار نفر به بیماری تب دینگی یا استخوان شکن مبتلا شده اند.
رانا صفدر، یک مقام انستیتیوت ملی صحت پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفته است که ارقام جدید سیر صعودی این بیماری را در مقایسه با ریکارد قبلی سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد؛ سالی که در آن ۲۷ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده بود.
او افزود که در سال جاری تا حال ۶۶ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته اند، حالانکه در سال ۲۰۱۱، کم از کم ۳۷۰ نفر در اثر ابتلا به تب استخوان شکن هلاک شده بودند.
داکتران در پاکستان، حکومت را در شیوع این بیماری مقصر می‌خوانند. آنان می‌گویند که مقامات به ویژه در اسلام آباد و ایالت پنجاب در گرفتن تدابیر لازم برای پوشانیدن ذخایر آب یا دواپاشی ناکام مانده اند.
بیشتر افراد مبتلا به این بیماری در اسلام آباد و راولپندی است؛ جاییکه شمار افراد مبتلا به تب استخوان شکن به ۱۲ هزار و ۴۳۳ نفر می‌ رسد.
دینگی یا تب استخوان شکن با علایمی چون درد شدید مفاصل و عضلات توام است.
این درد به حدی شدید است که سبب کج و معوج شدن ساختمان‌های اندام‌ بیمار می‌شود.
این مرض ویروسی که از طریق گزیدن پشه به انسان سرایت می‌کند، همواره با سردردی و تب شدید آغاز می شود و سپس با درد شدید، تهوع، تورم یا پندیدگی غده های بدن دنبال می‌شود.
در حدود ۴۰ در صد جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که خطر ویروس دینگی در آن موجود است.
مسافرت ها به نقاط دور دست و شهرۀ جهان باعث شد که در سال‌های ۱۹۶۰ تب دیگنی به نگرانی صحی جهانی مبدل شود، زیرا از جزایر کارابین تا پورتوریکو، امریکایی مرکزی و جنوبی، جنوب شرق آسیا و جزایر اقیانوس آرام، همه ساحات شایع این بیماری اند. بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا