اخبارفرهنگ

به مناسبت روز حفاظت ازمیراث های فرهنگی، برای۱۲ تن مدال های دولتی تفویض شد

کابل/20حوت / باختر

محمد اشرف غنی رییس  جمهوری اسلامی افغانستان امروز در مراسم تجلیل از  روز حفاظت از میراث های فرهنگی، برای دوازده تن از شخصیت های علمی و فرهنگی که در راستای حفاظت از آثار باستانی و میراث های فرهنگی، تلاش کرده اند، مدال های دولتی تفویض کرد.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این مراسم طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ صحبت کرد و گفت که افغانستان پُر از میراث های فرهنگی ملموس و غیر ملموس است، اما در ۴۰ سال گذشته به شمول موزیم ملی، به میراث های تاریخی و فرهنگی کشور ما، آسیب های شدیدی وارد شده است.

وی با ابراز امتنان از توجه رییس  جمهوری به بازسازی و حفاظت میراث های فرهنگی، گفت که در سال ۱۴۰۰ به میراث های تاریخی که تا هنوز توجه نشده است ، توجه اساسی خواهد شد و با حمایت رییس  جمهور، میراث های فرهنگی ما بیشتر مصوون خواهند شد.

اسدالله غضنفر مشاور ارشد رییس  جمهوریدر امور فرهنگی، فرمان رییس  جمهوریغنی را به خاطر تفویض مدال دولتی غازی وزیر محمد اکبر خان برای روشان ولسمل، اجمل وهاب میوندی، داکتر عبدالواسع نجیمی و انجنیر محمود جان دوست و مدال دولتی غازی محمد ایوب  خان فاتح میوند را به داکتر آرش بوستانی، محمدامان الله یار، محمداکبر غرزی، کتاب خان فیضی، احمدظاهر، سلطان مسعود، رفیع الله عزیزی و محمد داود صادق، قرائت نمود.

رییس  جمهوریغنی در سخنرانی خویش در این مراسم، گفت: قدرتی در روی زمین وجود ندارد که فرهنگ ما را نابود سازد، ما مرکز تمدن ها و چهارراه بحث های اساسی تمدن ها در آسیا بوده ایم و دوباره خواهیم شد؛ ما مرکز توحید فرهنگ ها نیز بوده ایم.

رییس  جمهوری کشور گفت : ما تا هنوز ده درصد آثار فرهنگی و تاریخی خود را نه شناخته ایم و در این بخش نیاز به تحقیق اساسی می باشد. ما باید نقشه تمدنی خویش را ترتیب کنیم، از نگاه تمدنی جایگاه خود را تشخیص دهیم و از یک زاویه جدید به آثار فرهنگی نگاه کنیم.

رییس  جمهوری خاطرنشان کرد: ما باید آثار فکری خود را در مکاتب، به ویژه برای کودکان قابل لمس و فهم بکنیم و آن را به گونه اساسی درک کنیم. وی افزود که شمار زیادی از قصرها و بناهای تاریخی بازسازی شده اند و  بالاحصار زابل، گردیز و غزنی همچنان به گونه اساسی بازسازی خواهند شد.

رییس  جمهوری تصریح کرد که با برقراری صلح پایدار، صنعت گردشگری در کشور تغییر و رشد خواهد کرد. وی افزود که در سال جدید در عرصه برقی کردن  گام های اساسی برداشته خواهد شد که بخش فرهنگی نیز شامل آن می باشد.

رییس  جمهوری محمد اشرف غنی در اخیر سخنانش گفت که مولانا، البیرونی وسایر شخصیت های نامدار ما، پرورش یافتۀ فضا و ماحول فکری یک تمدن بودند و از وزارت اطلاعات و فرهنگ و پوهنتون ها می خواهم که چنین فضای فکری را دوباره احیا کند.ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا