سیاست

حامد کرزی: والدین نیازمند اطفال شان را در کنار درس و تعلیم به کارهای بگمارند که توانمندی آن را داشته باشند

کابل باختر 24 عقرب
حامدکرزی رئیس جمهور اسلامی افغانستان از والدین خواست، در حد توان تلاش نمایند، به جای گماشتن اطفال شان به کار های شاقه، زمینه رشد استعداد های تعلیمی آنان را فراهم سازند.
رئیس جمهور درسخنرانی نوبتی رادیوئی که پنجشنبه شب از طریق امواج رادیوی ملی به نشر رسید بیان کرد که عدۀ زیادی از اطفال مکتب به نسبت مجبوریت ها بجای اینکه به مکتب بروند، در بازار ها، گار گاه ها، پروژه های تعمیراتی وکارخانه ها مصروف کار وزحمت کشی میباشند و بعضی از این اطفال حتی به تناسب  سن شان به کارهای بزرگ شاقه می پردازند .
حامدکرزی خاطر نشان کرد که والدین نیازمند باید اطفال شان را به  کارهایی بگمارند که از توان آنان بدر آید و کوشش کنند تا اطفال شان پس از وقت مکتب به کارهای بپردازند که در حد توان آنان باشد .
رئیس جمهور علاوه کرد، اطفال باید به درس وتعلیم تشویق شوند و طفولیت زمان مناسب برای فراگیری درس وتعلیم است و والدین به این اصل باید توجه کنند وزمینه رشد استعداد های تعلیمی آنان را فراهم سازند.
حامدکرزی دراین سخنرانی رادیویی تاکید کرد که کارهای شاقه وطاقت فرسا حتی بعضاً از توان  جوانان نیز به دور میباشد و اطفال توان چنین کارها را به کلی ندارند و اطفالی که از روی مجبوریت های زیاد به کار می پردازند، نه خانواده مربوط آنان را به کار طاقت فرسا بگذارند و نه هم استخدام کننده ها با توجه به سن وتوان اطفال بالای آنان کار های شاقه و زیادی انجام بدهند .
رئیس جمهور گفت که باید برخورد کار فرمایان با اطفال کارگر مهربانانه باشد زیرا  برخورد زشت بالای وضعیت جسمی،ذهنی وروحیه آنان تاثیر سؤ مینماید.
رئیس جمهور یکبار دیگر تاکید ورزید که وظیفه همه ماست ،همه مشکلات  را متقبل شویم اما اطفال خود را به مکتب بفرستیم و اگر روی نیازمندی های مبرم، اطفال را به کارها می گماریم باید متوجه باشیم که استخدام کننده ها توجه به حقوق بشری این اطفال داشته باشند وحقوق آنان را تامین نمایند و کار فرمایانی را که حقوق اطفال را رعایت نمی نمایند باید به آنان تفهیم نمایم .
رئیس جمهور افزود : بیش از هر چیز دیگر وظیفه خطیر موسسات حقوق بشری و دفاع از حقوق کارگر اینست تا از شرایط کار، مزد و حقوق اطفال و نیز از برخورد کارفرمایان با اطفال کارگر بازرسی جدی نمایند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا