اخبارجامعهآموزش

دکتورلطف الله خیرخواه: راه اندازی برنامه های علمی و تحقیقاتی و بلند بردن سطح آگاهی مردم، از وظایف مراکز علمی کشور است

کابل، 15سرطان، باختر
دکتورلطف الله خیرخواه معین علمی و سرپرست وزارت تحصیلات عالی، درکنفرانس ملی « بیماری های مشترک انسان و حیوانات (زونوز) به ویژه تب کانگو» که در پوهنتون کابل برگزار شد، در زمینۀ جلوگیری و وقایه امراض ساری از دیدگاه دین مقدس اسلام معلومات داد.
به گزارش آژانس باختر؛ در این کنفرانس که به ابتکار پوهنځی علوم وترنری پوهنتون کابل برگزارشد، دکتور خیر خواه ، دررابطه به رسالت مراکز علمی در قبال تدویر همچو کنفرانس ها و نقش آنان در قسمت آگاهی به مردم صحبت کرد و گفت: راه اندازی کنفرانس های علمی و تحقیقاتی و بلند بردن سطح آگاهی مردم، از جمله وظایف عمده و اساسی مراکز علمی کشور است که خوشبختانه پوهنتون کابل این وظیفه را در یک زمان مناسب انجام داد.
دکتور خیر خواه، همچنان در زمینۀ جلوگیری و وقایه امراض ساری از دیدگاه دین مقدس اسلام واحادیث نبوی ص نیز معلومات داد و از علما و سایر نهاد های ذیربط خواست که در راستای رساندن پیام کنفرانس و بلند بردن سطح آگاهی مردم، به نوبه خویش تلاش کنند.
بعد، پوهاند دکتور اسامه عزیز رئیس پوهنتون کابل، دکتور شیرشاه سادات رئیس پوهنځی وترنری این پوهنتون، داکتر احدی رئیس بخش سرویلانس وزارت صحت عامه، مفتی ذاکر الله رئیس عمومی مالداری و صحت حیوانی وزارت زراعت و مالداری، به ترتیب در مورد هدف برگزاری کنفرانس، اهمیت صحت انسان از دیدگاه دین مقدس اسلام، ، خطر تب کانگو در ایام عید قربان، اهمیت وقایه از امراض مختلف در جامعه، مسوولیت مراکز اکادمیک و سایر اداره های ذیربط و رسانه ها در قسمت آگاهی دهی به مردم، نقش وترنران وکادرهای وترنری در جامعه و مشترکات شان با طب انسانی، نقش علما، استادان مکاتب و محصلان در بلند بردن سطح آگاهی مردم، صحبت کردند.
در بخش دوم این کنفرانس پوهنوال داکتر اسد الله صمدی، پیرامون بیماری های ” زونوز” و خطر وابسته به آن برای صحت انسان ها و حیوانات، پوهنوال داکتر احمد جان آبی پیرامون نقش کنه ها در انتقال بیماری های ” زونوز” به انسان و حیوان و پوهنوال داکتر اسد الله صمدی در مورد تب کانگو و روش های مبارزه و جلوگیری از آن، به ترتیب معلومات دادند . باختر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا