اخبارTOPگزارش ها

دیدبان حقوق بشر: افغانان سال خطرناکی در پیش دارند

کابل/ ۳۰جدی/ باختر

 در حالی‌که ناتو می‌گوید بیش از ۱۰ هزار نظامی این سازمان به حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌دهند، دیدبان حقوق بشر از بروز بحران انسانی در سال ۲۰۲۱ در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است.

به گزارش آژانس باختر پتریشا گاسمن؛ معاون دیدبان حقوق بشر در بخش آسیای جنوبی به رسانه ها گفته‌است: قتل‌های هدفمند از جانب طالبان و همه‌گیری ویروس کرونا، شاید شهروندان افغانستان را با فقر شدید روبرو کند.

گاسمن گفته است:  افغانستان در سال ۲۰۲۰ برای غیر نظامیان خطرناک‌ ترین کشور بود. احتمال دارد در سال ۲۰۲۱ هم وضعیت، چنین باشد؛ زیرا طالبان حمله‌های هدفمندشان را بر غیر نظامیان بیشتر کرده‌اند، به ویژه بر کارمندان دولتی. این حمله‌ها، همزمان با بحران بشری ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا که باعث بی‌جا شدن مردم می‌شود، صورت می‌گیرد. این وضعیت، بخش بزرگی از شهروندان افغانستان را با مشکل روبرو کرده‌است.

معاون دیدبان حقوق بشرافزوده‌است، سلسله بی‌جا شدن در نتیجه جنگ‌ها، قتل‌های هدفمند از جانب طالبان و همه‌گیری ویروس کرونا، وضعیت بشری در افغانستان را پیچیده‌تر از گذشته کرده‌است.

این در حالیست که وزارت دفاع امریکا هفتۀ گذشته از کاهش نیروهای این کشور تا مرز ۲۵۰۰ نفر در افغانستان خبر داد. در حدود ۲۰ سال گذشته، اکنون شمار این نیروها به پایین‌ترین حد آن کاهش یافته‌است. ماموریت حمایت قاطع ناتو نیز گفته‌است که حدود ۱۰ هزار نظامی‌اش به آموزش، مشاوره و همکاری با نیروهای افغان ادامه می‌دهند.

این سازمان دیروزدر یک توییت نوشته است  که هدف ائتلاف تشکیل‌شده با مشارکت ۳۸ کشور همین است که افغانستان بار دیگر به لانۀ امن تروریست‌ها بدل نشود. برای ادامۀ حمایت از نیرو‌های افغان، ینس استولتنبرگ؛ منشی ناتو، روز دوشنبه با محمد اشرف‌غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان  تیلفونی گفت وگو کرد.

دواخان مینه‌پال؛ معاون سخنگوی ریاست جمهوری در مورد این مکالمه گفته‌است: در گفت وگوی تیلفونی، هر دو جانب روی روند صلح و حمایت پایدار از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بحث کردند.

سرمنشی ناتو گفته است: تعهد آنان برای آموزش، مشوره ‌دهی و همکاری با نیروهای افغان پا برجاست و ماموریت ‌شان ادامه می‌یابد.نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا