سیاستاخبارجامعه

رئیس اداره امنیت ملی رژیم گذشته؛ در کمپ‹ باند استیل› کوزوو زندانی بیش نیستم

کابل، ۸ سرطان، باختر
یک مقام ارشد امنیتی در رژیم گذشته مدعی است که او با شماری دیگران از افغانان که بیشتر مامورین وزارت دفاع٬ کارکنان محلی سازمان سیا در افغانستان و کارمندان سفارت امریکا در کابل بودند در یک کمپ نظامی در کوزوو زندانی اند.
عارف سروری که در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی رئیس اداره امنیت ملی افغانستان بود و بعد ها به عنوان وکیل و سناتور کار کرده است گفته است که او در کمپ نظامی ‹باند استیل› که یک پایگاه نظامی امریکا در کشور کوزوو است به عنوان یک زندانی زندگی میکند و او از یک زندانی٬ حیثیت بیشتری ندارد.
عارف سروری به شبکه سی‌بی‌اس امریکا گفته‌است «حدود ۴۵ پناهجوی افغان از زمانی که توسط ایالات متحده از افغانستان تخلیه شدند در یک پایگاه نظامی این کشور در کوزوو در شرایط نامناسبی گیر افتاده‌ اند و تنها اجازه رفتن به طعام‌خانه، حمام و خیمه‌شان را دارند.»
به گفته سی‌بی‌اس، محمد عارف سروری، در جریان حمله امریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ با سازمان سیا کار می‌کرد و قبل از سقوط افغانستان به دست ‹طالبان› در ماه اسد سال پار، او به عنوان یک مقام ارشد امنیتی و بعد هم به حیث وکیل پارلمان و سیاست مدار فعال بود مگر حالا در کنج یک کمپ نظامی امریکا افتاده است که هیچ آینده برای خود و خانواده کوچکش‹ همسر و دو دختر› قیاس کرده نمی تواند٬ او درک کرده است که یک زندانی است و بیشتر از این٬ برای خود تعریف کرده نمی تواند
سروری گفته است «ما مطلقا هیچ آزادی برای ترک ساحه نداریم. فقط به یک ساحه محدود، حمام، طعام‌خانه و خیمه‌مان دسترسی داریم. نه تنها نمی‌توانیم کمپ را ترک کنیم؛ بلکه نمی‌توانیم با بیش‌تر افراد بازدیدکننده نیز صحبت کنیم٬ از این بالاتر برای یک زندانی چه تعریف بوده میتواند؟»
این مقام ارشد امنیتی افغانستان به ان بی اس گفته است «هنگامی که او و برخی دیگر از پناهجویان در ماه آگست سال گذشته وارد هواپیمای امریکا شد، ابتدا به کویت وبعد قطر منتقل شد؛ اما سپس به او گفته شد که برای بررسی بیش‌تر به کوزوو برده خواهد شد.»
به گفته او، مسئولان کمپ نظامی باند استیل به آنان گفته ‌بودند که به وضعیت زندگی پناهجویان توجه خواهند کرد٬ کار که در جریان چند ماه گذشته در سطح یک وعده باقی مانده است و در جریان نو ماه٬ هیچ چیزی تغییر نکرده است چیزی که تغییر کرده است٬ بد تر شدن وضعیت روانی آنان است.
او تاَکید دارد که استرس باعث ایجاد یک سلسله مشکلات صحی برای باشندگان این کمپ شده‌ است.
این در حالی است که مقام های امریکایی گفته اند که بیشتر از هشتاد در صد تخلیه شدگان از افغانستان٬ واجد شرایط در خواست پناهندگی از این کشور نیستند٬ حتی آنانی که به امریکا انتقال یافته اند باید به کشور سوم بروند تا روی درخواست آنان بحث شود.
مشکل دیگر پناهجویان٬ قطع خدمات قنسلی امریکا در افغانستان است٬ با استقرار دو باره امارت اسلامی در این کشور٬ امریکا سفارت خانه خود در کابل را بست و همزمان با آن خدمات قنسلی خود را نیز متوقف کرد با این کار٬ بررسی پرونده های درخواست کنندگان در امریکا با مشکلات جدی مواجه شده است.
مشکل دیگر افغانان که در روند تخلیه از این کشور بیرون کشیده شده اند٬ ملاحظات شدید امنیتی نسبت به آنان از سوی سرویس های اطلاعاتی امریکا است که ماه و حتی سال ها طول میکشد که ملاحظات و بررسی های دستگاه های امنیتی در باره آنان برطرف شود و یا خاتمه یابد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا