جهان

رئیس جمهور سابق اوکراین به اتهام ‘خیانت’ محاکمه خواهد شد

کیف – بی بی سی – ۵ دلو – باختر
ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور پیشین اوکراین، در ارتباط با اتهام خیانت به کشور مجرم شناخته شده است.
دیروز پنجشنبه، قضات یک محکمه در کیف، پایتخت اوکراین، رای دادند که ویکتور یانوکوویچ در زمان تصدی سمت ریاست جمهوری مرتکب خیانت به کشور شده است. محاکمه  یانوکوویچ به طور غیابی صورت گرفت.
رئیس جمهور پیشین به "خدشه دار کردن تمامیت ارضی، خیانت به کشور و قیام مسلحانه علیه مردم اوکراین" و همچنین "درخواست کمک نظامی از روسیه برای سرکوب اعتراضات ضد دولتی سال ۲۰۱۴، حمایت از منافع دولت خارجی [روسیه] و توطئه برای تغییر در مرزهای بین‌المللی" کشورش متهم شده بود.
ادعانامه څارنوالی اوکراین براساس نامه‌های  یانوکوویچ، در مقام رئیس جمهور اوکراین، برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تنظیم شده بود که در آنها خواسته بود واحدهای نظامی روسیه برای "برقراری نظم و آرامش" به اوکراین اعزام شوند. بخش دیگر دوسیه اتهامی علیه رئیس جمهور سابق به سوء استفاده از قدرت و فساد مالی ارتباط داشته است.
څارنوال دوسیه خواستار صدور حکم پانزده سال زندان برای رئیس جمهور سابق شده است اما هنوز محاکمه رئیس جمهور سابق را اعلام نکرده است. بعید است حکم محکمه قابل اجرا باشد زیرا  یانوکوویچ با شدت گرفتن تظاهرات ضد دولتی به روسیه گریخت و احتمالا هنوز در آن کشور زندگی می‌کند.
اوکراین یکی از جمهوری‌های تشکیل دهنده اتحاد شوروی سابق بود.
#   فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا