اقتصاد

رئیس جمهور غنی: افغانستان تا ده سال آینده از جمله بزرگترین صادر کننده گان آهن و مس خواهد بود

کابل 3 سرطان باختر
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با یک هیئتی از حکومت چین و تعدادی از سرمایه گذاران آن کشور دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،در این دیدار که شام روز گذشته در ارگ انجام شد، رئیس جمهور غنی با اشاره به موقعیت خوب جغرافیایی و منابع سرشار طبیعی افغانستان، گفت که افغانستان برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فرصت های مناسب را مهیا می کند و این فرصت ها با پالیسی و شرایط دولت چین نیز همخوانی و مطابقت دارد.
رئیس جمهور غنی خاطر نشان کرد که افغانستان در یک منطقه ای قرار دارد که میتواند آسیای جنوبی، مرکزی و شرقی را با هم وصل نماید و زمانی به این هدف نایل خواهیم آمد که روی زیربناهای افغانستان بصورت اساسی کار شود.
رئیس جمهور غنی افزود که تمرکز بیشتر حکومت روی تمدید خط آهن، لوله های گاز، ساخت سرکها، عصر سازی سیستم زراعت و آبیاری و آموزش نسل جوان می باشد.
رئیس جمهور غنی گفت که افغانستان منابع آبی فراوان دارد اما نظر به کهنه بودن سیستم آبیاری از این آب ها آنطوریکه لازم است استفاده صورت نمی گیرد. او افزود با بکار گیری از تکنالوژی جدید آبی، ۲۶ هزار میگاوات برق قابل تولید خواهد بود که نه تنها افغانستان را روشن می سازد، بلکه به کشور های  منطفه به خصوص پاکستان و هند نیز صادر میشود و این دو کشور علاقه مند هستند که با افغانستان در این زمینه قرارداد های نیز امضا نمایند.
رئیس جمهور غنی با اشاره به انرژی برق آفتابی، بادی  و آبی، گفت که یک تحقیق تازه نشان میدهد که در افغانستان مناطقی وجود دارند که در یک سال ۲۵۰ روز شمال دارد و این خود برای تولید برق بادی میتواند، موثر باشد.
رئیس جمهور غنی افغانستان را برای تولید برق بادی، آفتابی و آبی یک کشور مناسب خواند و گفت که در مناطق مختلف افغانستان امکانات زیادی برای تولید برق آفتابی، بادی و آبی موجود است. او افزود که در مجموع افغانستان میتواند از ۸۰ تا ۱۵۰ هزار میگاوات برق آفتابی تولید نماید.
رئیس جمهور غنی گفت با آنکه افغانستان یک کشور زراعتی است اما محصولات زراعتی خود را از دیگر کشورها وارد میکند به همین خاطر حکومت افغانستان برای خودکفایی و محصولات زراعتی یک طرح مشخص  دارد تا بدیل کشت کوکنار را پیدا نماید.
ریئس جمهور غنی ساخت سرک ها را در اقتصاد کشور مهم خوانده، گفت با ساختن سرک ها افغانستان با منطقه وصل میشود و حکومت  تمرکز بیشتر را روی بدل ساختن افغانستان به حیث یک مرکز ترانزیتی منطقوی نموده است تا بتواند ولایت های شمالی و غربی را به مرکز ترانزیت مبدل سازد.
رئیس جمهور غنی گفت: منابع زیر زمینی افغانستان از صد فیصد ۳۳ آن کشف شده که ارزش آن در حدود یک تریلیون دالر تخمین شده است و در ده سال آینده افغانستان از بزرگترین صادر کننده گان آهن و مس خواهد بود.
رئیس جمهور غنی گفت که افغانستان به لحاظ تاریخی همیشه به موضوع تجارت اهمیت داده است از همین سبب ما مراکز شهر های خود را گسترش میدهیم و سیستم های خانه سازی و زیربنائی را جدید می سازیم.
رئیس جمهور غنی جوانان را از سرمایه های مهم انسانی کشور دانسته، گفت که در خصوص آموزشهای مسلکی جوانان به اساس نیازمندی های جدید، در نصاب تعلیمی تغییرات را وارد میسازیم. او افزود: به هدف موثریت کار در وظایف بنیادی حکومت دوباره بازنگری میشود که این بازنگری از وزارت خانه ها شروع و قریه و قصبات را در بر خواهد گرفت.
رئیس جمهور غنی از هیئت چینایی خواست که افغانستان علاقمند است در رابطه به طرح های ساختمانی از تجربه چین استفاده نماید و به همین منظور یک هیئت افغانی به چین فرستاده شود تا ساحاتی را مشخص نماید که چین برای سرمایه گذاری در افغانستان علاقمند است و هر دو جانب قرارداد های را در زمینه به امضا برسانند.
در مقابل هیئت چینایی دیدگاه رئیس جمهور غنی را در رابطه به توسعه اقتصادی افغانستان و منطقه ستایش نموده، گفت: آنان چشم به راه آمدن هیئت افغانی به چین میباشند و دولت چین پیشنهاد های ارایه شده از جانب حکومت افغانستان را بررسی میکند و در بخش های که در افغانستان امکان سرمایه گذاری وجود داشته باشد، بالای آن سرمایه گذاری خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا