سیاست

رئیس جمهور غنی: مردمان افغانستان و قزاقستان خواهان صلح، ثبات، پیشرفت و همکاری همه جانبه می باشند

کابل 30  عقرب باختر
در حضور محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان دو سند همکاری میان دو کشور در عرصه های مبارزه با حوادث طبیعی و همکاری های فرهنگی از سوی مقامات مربوط دو کشور به امضا رسید.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهور ی به آژانس باختر،
در محفلی که بدین مناسبت روز گذشته در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار گردید، رئیس جمهور غنی طی سخنانی گفت که امروز افغانستان و قزاقستان تعهد خویش را در زمینه همکاری های شان با کشور های آسیای مرکزی تجدید می کنند. وی افزود که اتحاد شوروی سابق در میان ملت های ما فاصله ایجاد کرده بود اما مناسبات میان این دو ملت که فرهنگ همکاری های دوامدار دارند، هر روز بیشتر می گردد و مصداق آن امضای سند همکاری های فرهنگی میان دو کشور می باشد.
رئیس جمهور غنی از تلاش های نور سلطان نظربایف در استقلال، رفاه، آسایش و پیشرفت قزاقستان ستایش کرده گفت که تجربیات موفق قزاقستان این روحیه را به ما می دهد که برای ثبات و پیشرفت کشور خویش گام های اساسی برداریم.
وی خاطر نشان کرد که در پهلوی ایجاد سیستم موثر در زمینه های ترانزیت و تجارت، خواهان سرمایه گذاری قزاقستان در افغانستان می باشیم و ما تمام سهولت های لازم را در این زمینه فراهم می کنیم.
رئیس جمهور ضمن اینکه همکاری ها میان دو کشور را نقطه عطف دانست، در مورد سند های امضا شده در زمینه های مبارزه به حوادث طبیعی گفت که این سند، رسیده گی به حوادث و آفت های طبیعی را موثرتر خواهد ساخت. 
محمد اشرف غنی خاطر نشان کرد که بر علاوه کمک های اقتصادی، قزاقستان در زمینه های سرمایه گذاری های بشری باافغانستان کمک کرده است و هم اکنون تعداد زیادی از محصلان افغان مصروف تحصیلات عالی در این کشور اند و این موضوع برای تحکیم بیشتر مناسبات میان دو کشور مهم است.
رئیس جمهور بر مبارزه مشترک و متداوم علیه تروریزم و مواد مخدر تاکید کرده گفت که هدف عمده ما گسترش همکاری ها و ایجاد فضای مناسب سیاسی میان دو کشور است.
رئیس جمهور غنی گفت که تروریزم خوب و بد وجود ندارد و این پدیده شوم، دین، مذهب و سرحد را نمی شناسد.
وی تاکید کرد که در این عرصه به مبارزه مشترک، تمرکز اساسی و اراده قوی نیاز است.
رئیس جمهور گفت که مردمان افغانستان و قزاقستان خواهان صلح، ثبات، پیشرفت و همکاری همه جانبه می باشند.
در اخیر رئیس جمهور کشور از نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان دعوت بعمل آورد تا در یک فرصت مناسبت به افغانستان سفر کند که با تشکر از سوی رئیس جمهور قزاقستان پذیرفته شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا