سیاستاخبار

رئیس پشین امنیت ملی افغانستان به امریکا انتقال نیافت

کابل٬ ۱۵ جوزا٬ باختر
رئیس پشین اداره امنیت ملی نظام گذشته٬ بعد از آن که مقام های امریکایی روی بازرسی های بیشتر امنیتی در باره اوتاکید کردند از انتقال به امریکا باز ماند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس روزگذشته گزارش داد« بیش از ۴۵ نفر از پناهجویان افغان که از افغانستان به کشورهای ثالث انتقال داده شده بودند، پس از آنکه پرونده‌های شان در بازرسی‌های امنیتی ایالات متحده آمریکا، برای تحقیق بیشتر علامت‌گذاری شد، به کشور کوزوو منتقل شدند و روند انتقال شان به آمریکا متوقف شد»
این خبرگزاری در ادامه گفته است « این پناهجویان اکنون در چادرها و اقامتگاه‌های موقت در یک کمپ نظامی به‌ نام «بونداستیل» در کوزوو به‌سر می‌برند و امکان خارج شدن از این کمپ را ندارند»
به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس «یکی از افغان‌هایی که در کمپ «بونداستیل» با وضعیت نامعلوم زندگی می‌کند، عارف سروری، رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان، است. سروری که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ در سمت ریاست امنیت ملی افغانستان و سپس در سمت‌هایی همچون سناتور و والی پنجشیر کار کرده است، در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، همراه با همسر و دو دخترش، از افغانستان به کویت رفت. او قرار بود به آمریکا برود، اما پس از بررسی‌های امنیتی ایالات متحده آمریکا، به کشور کوزوو فرستاده شد. »
سروری به آسوشیتدپرس گفت: «نمی‌دانم به چه دلیل مرا بازداشت کردند» او افزود: «تیم بازرسی مدام به ما می‌گویند متاسفیم، واشنگتن فقط در حال تصمیم‌گیری درباره برخی مسائل سیاسی است.»
افغان‌هایی که در کمپ بونداستیل در وضعیت نامعلومی زندگی ‌می‌کنند، به گفته مقام‌های امنیتی آمریکایی، کسانی‌اند که به دلایل متعددی از جمله اسناد ناکافی و یا نگرانی‌های امنیتی که در جریان بازرسی پلیس فدرال آمریکا و وزارت امنیت داخلی این کشور شناسایی شده است، به کوزوو منتقل شده‌اند.
شان ساوِت، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس انتقال پناهجویان افغان از کشورهای سوم به کوزوو را نشانه‌ ارزیابی دقیق آمریکا در مورد پرونده‌های امنیتی افراد دانست و گفت «پرونده‌های اکثریت قریب به اتفاق مهاجران افغان از طریق این روند پاکسازی شدند، تعداد اندکی از افرادی که رد شدند، نمونه‌هایی از عملکرد سیستم‌اند که دقیقا همانطور که باید عمل می‌کند»
باید گفت که شماری زیادی از افغان های که از سوی امریکا به کشور سوم به انتقال به امریکا منتقل شده اند وضعیت دشواری دارند و روند بررسی پرونده های آنان خیلی کند است واکثریت شاننادیده گرفته شده اند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا