سیاست

متن صحبت رئیس جمهور غنی با رسانه ها در جریان برنامه مشترک با نخست وزیر ایتالیا / هرات، افغانستان

کابل 11 جوزا، باختر
بسم الله الرحمن الرحیم
جلالتماب صدر اعظم رنزی! اجازه دهید که شما و هیت معیتی تانرا با لوی درستیز صاحب ایتالیا و همکارای ایتالیائی هم در بخش امنیتی و نظامی و هم در بخش ملکی را خوش آمدید بگویم. اولتر از همه از قربانی های عساکر ایتالیائی، افسران ایتالیائیی و همچنین از زحمات بی شائبه جلالتماب سفیر و همکاران بخش ملکی به نمایندگی ملت و دولت افغانستان ابراز امتنان میکنم. جای بی نهایت مسرت است که شما را در هرات باستان خوش آمدید میگم.
هرات هشت بار در 500 سال آخر تخریب شده اما هیچ کس نتوانسته که روحیه زنده این شهر را ازبین ببرد. ایتالیا و افغانستان یک نقطه مشترک در فرهنگ چند هزار  ساله خود دارد. امید است که در سال های آینده در بخش فرهنگی ما بتوانیم به مراتب همکاری کنیم و فرهنگ نو را بنیان بگذاریم که بر اساس آن دیالوگ بین تمدن ها و تمرکز بر ارزش های انسانی محوری باشد.
14 سال پیش، افغانستان یک صفحه نو تحول را شروع کرد که در آن زن افغان، طفل افغان و مرد افغان سهم بسزا دارد تا با الهام از گذشته یک آینده روشن را قلم بزند. ما یک انتقال بی سابقه امنیتی را از قوای بین  المللی به رهبری افغانی انجام دادیم صد هزار قوای بین المللی نقش جنگی خود را در افغانستان ختم کردند و خوش بختانه برخلاف پیش بینی های افراد بدبین قوای امنیتی و دفاعی افغانستان اجازه ندادند که در این مملکت خلای امنیتی بوجود بیاید.
همچنین بار اول در تاریخ 5 هزار ساله ما؛ اقتدار ملی بر اساس اراده مردم و انتخابات آزاد از یک رئیس جمهور منتخب به رئیس جمهور منتخب دیگر انتقال داده شد.
من میخواهم از جلالتماب شما، دولت ایتالیا و ملت ایتالیا برای همکاری در این راه 14 ساله از صمیم قلب ابراز امتنان کنم. هدف اساسی ما اینست که فقر، بی عدالتی و نفاق از جامعه ما دور شود. افغانستان بر هزار ها سال چهار راهی آسیا بود و یکبار دیگر ما میخواهم چهار راه منطقه شود.
با رهبری خردمندانه شما در ایتالیا و اروپا، من یقین دارم که اساس یک همکاری نو برای ثبات و رفاه منطقه یی و بین المللی گذاشته میشود.
ما امید داریم که درآینده  سرمایه گذاراران ایتالیائی بیایند و جزء همکاری منطقوی وسیع باشند و قدم بزرگ برای صلح و ثبات گذاشته شود.
جلالتماب صدر اعظم! اجازه بدهید که شما را دوست خطاب کنم.  در مدت بسیار کم دوستی بسیار عمیق شخصی پیدا کردیم، چون دیدگاه مشترک موجب اقدامات مشترک و اعتماد مشترک میشود. افغانستان افتخار خواهد داشت که برای عضویت ایتالیا در شورای امنیت ملل متحد رای بدهد. صدای ایتالیا برای اداره امور بین المللی و ایجاد فضای همکاری بین المللی اصلی است چون ایتالیا فرهنگ بسیار بزرگ سیاسی دارد.
تشکر از تشریف آوریتان و تنها یک تقاضا دارم. لطفاً مراتب تسلیت مرا، دولت افغانستان، قوای مسلح افغانستان، ملت افغانستان را به خانواده های افراد نظامی که جان خود را در افغانستان از دست دادند، تقدیم کنید و صمیم قلب برایشان تسلیت بگوئید.
زنده باد دوستی افغانستان- ایتالیا که در سال نود و سوم خود است.  تشکر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا