اخبارجهان

ران کلین رییس دفتر جو بایدن در قصر سفید شد

واشنگتن/ وی او ای /۲۳ عقرب/باختر

جو بایدن، که بر اساس شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری امریکا برنده اعلام شده است، ران کلین، مشاور پیشینش را به صفت رییس دفتر خود در قصر سفید تعیین کرد.

در حکومت پیشین امریکا که جو بایدن معاون رییس جمهور بود،  کلین به صفت رییس دفتر معاونت ریاست جمهوری کار می‌کرد.

ران کلین را در سال ۲۰۱۴ و در اوج شیوع بیماری ایبولا بارک اوباما، رییس جمهور پیشین امریکا به صفت مسوول تیم مبارزه با شیوع ایبولا گماشت.

 بایدن گفته است که برای مقابله با چنین لحظۀ بحرانی و برای متحد کردن کشور به رییس دفتری چون  کلین نیاز دارد.

ران کلین که اکنون ۵۹ سال عمر دارد، در اواخر دهۀ ۱۹۸۰ پس از فراغت از فاکولتۀ حقوق پوهنتون هاروارد در دفتر جو بایدن که آن زمان سناتور ایالت دلاویر بود، به کار آغاز کرد.

بایدن با تیم انتقالی خود که در آن افراد کارکشتۀ آگاه به امور نیز شامل است، سرگرم کار است تا برای ادارۀ امور حکومت امریکا پس از مراسم تحلیف ۲۰ جنوری خود را آماده کند.

بایدن گفته است که تا دو هفتۀ دیگر شماری از اعضای مهم حکومت آیندۀ خود را معرفی خواهد کرد.

در جریان روند انتقال، که از روز برگزاری انتخابات در اوایل نومبر تا تحلیف ریاست جمهوری در ۲۰ جنوری ادامه پیدا می‌کند، رییس جمهور منتخب امریکا باید در حدود ۴۰۰۰ نفر را به پست‌های مختلف حکومت بگمارد که دو سوم این افراد باید رای اعتماد مجلس سنا را بگیرند.

با اینحال، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا تا کنون باخت خود را در انتخابات نپذیرفته است و در چندین ایالت نتایج انتخابات را به چالش کشیده است و در محکمه اقامۀ دعوا کرده است. ترامپ بدون ارایۀ مدارک، ادعا کرده است که بی‌نظمی در روند رای‌دهی و شمارش آرا سبب ناکامی وی شده است.

بر اساس شمارش آرا، بایدن تا کنون توانسته است که ۲۷۹ رای انتخاباتی را از آن خود کند. برای پیروزی در انتخابات امریکا، یک نامزد باید کم از کم ۲۷۰رای انتخاباتی را بگیرد.

با آنکه ترامپ تا کنون نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا را نپذیرفته است، نظرپرسی مشترک رویترز و ایپسوس که روز سه شنبه نشر شد، نشان می‌دهد که ۸۰ درصد امریکاییان به شمول نصف جمهوری خواهان، بایدن را برندۀ درست انتخابات می‌دانند.

رهبران کشورهای اروپایی متحد امریکا، به شمول بوریس جانسن صدر اعظم بریتانیا، امانویل مکرون صدر اعظم فرانسه و انگلا مرکل صدر اعظم آلمان، ادعاهای دونالد ترامپ را نادیده گرفته اند و به  بایدن به صفت برندۀ انتخابات ریاست جمهوری امریکا مبارکباد گفته‌اند.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا