سیاستاخبارجامعه

رد درخواست ویزای بشر دوستانه صد ها افغان از سوی امریکا

کابل/۱۱جدی/ باختر

ادارۀ فدرال خدمات مهاجرت و شهروندی آمریکا، درخواست ویزای بشردوستانۀ صدها شهروند افغانستان را که خواستار اقامت موقت در ان کشور بودند را رد کرده است.

این در حالی است که امریکا هزاران افغان را در جریان برنامه« روند تخلیه» از افغانستان بیرون کشیده است که در این میان ۱۴۰۰ کودک نیز شامل اند که بدون خانواده های شان به امریکا انتقال یافته اند.

در جریان روند تخلیه  که امریکا آن را نجات همکاران افغان خود نام گداشته بود، بیشتر کسانی انتقال یافته اند که هیچ مسوولیتی  در افغانستان نداشتند مگر به امریکا برده شدند در کل برنامه روند تخلیه  از افغانستان یک برنامۀ مبهم بوده است که  زاویای پنهانی  زیادی دارد.

انتقال هزاران افغان آن هم بدون هیچ مدرک و دلیل اکنون برای امریکا نیز به یک درد سر مبدل شده است .

بیشترین انتقال شدگان که شمار آنان  تا هشتادهزار نفر می رسد  بدون اسکان در امریکا بسر می برند و بیشتر در کمپ های نظامی جابجا شده اند، انتقال یافته گان دچار مشکلات جدی اند، نااشنایی با فرهنگ  وعادات محیطی، مشکلات در اعاشه و اباته، جدا ماندن خانواده ها، آینده مبهم… مشکلاتی است که انتقال شدگان را رنج می دهد و امریکا هم در مدیریت این گونه مشکلات کوتاه  آمده است.

کسانی که در صحنه حضور دارند می گویند که شماری از کسانی که به امریکا انتقال یافته اند نزد بستگان شان رفته اند، شماری هم  تشویق شده اند که از کمپ ها بیرون شوند و راه  کانادا  را در پیش گیرند، مگر درکل امریکایان در مدیریت آنانی که  در روند تخلیه انتقال یافته اند عاجز مانده است و نتوانستند به آن تعهدات و گفته هایی عمل کنند  که در آغاز این روند داده بود.

به تازگی مقام‌های ادارۀ مهاجرت آمریکا ، به صدها شهروند افغانستان که به دلیل‌های بشردوستانه خواستار ویزای اقامت و ورود موقت به آمریکا بودند، پاسخ رد داده‌اند، زیرا تاکنون نتوانسته است  از آٖنانی میزبانی کند که  قبل از این امریکا انتقال یافته اند.

مدافعان حقوق مهاجران می گویند که با رد درخواست ویزای بشردوستانه، حکومت جو بایدن، به تعهد خود مبنی بر پشتی‌بانی از افغانان  آسیب‌پذیر پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان عمل نکرده است. به گفتۀ آنان، افراد آسیب‌پذیر امیدوار بودند که ویزا دریافت کنند.

ویکتوریا پالمر، سخنگوی ادارۀ فدرال خدمات مهاجرت و شهروندی آمریکا گفته است که از زمان خروج ایالات متحده از افغانستان، خدمات مهاجرت و شهروندی این کشور بیش از ۳۵ هزار درخواست برای ویزای مشروط بشردوستانه دریافت کرده است. به گفتۀ او، از این میان درخواست دست‌کم ۴۷۰ تن رد و بیش از ۱۴۰ تن دیگر تأیید شده است.

سخنگوی اداره فدرال مهاجرت امریکا تأکید کرده است که ویزای بشردوستانه برای حالت‌های اضطراری در نظر گرفته شده است و قرار نیست به‌عنوان روند پذیرش پناهند‌گان استفاده شود. او افزوده است که همه‌ساله حدود ۲۰۰۰ تن از سرتاسر جهان به اقامت موقت بشردوستانه به ایالات متحده درخواست می‌دهند که از این میان تنها حدود ۵۰۰ درخواست پذیرفته می‌شود.

این در حالی است که امارت اسلامی تاکید دارد که در افغانستان کسی زیر تهدید وجود ندارد و امارت اسلامی اجازه نمی دهد که به مامورین نظامی رژیم سابق و آن افغانانی که با نیروهای خارجی کار کرده اند آسیبی برسد.

باید گفت که اخیراً امیر المومنین در نشست کاری با مسوولان ادارات دولتی قندهار از مردم خواست که کشور را ترک نکنند  وبه مسوولان هدایت داد ،  آنانی که قصد ترک کشور را دارند از نزدیک دیدار کرده به مشکلات شان رسیدگی کنند و از آنان بخواهند که کشور را ترک نکنند و در اعمار کشور جنگ زده  شان سهیم شوند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا