سیاستاخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

رسیدگی به زخمی شدگان زلزله اخیر در ولایت های جنوبی٬ نیاز به برنامه ریزی های بیشتر دارد

تبصره، کابل، ۴ سرطان، باختر
رسیدگی به زخمی شدگان زلزله اخیر در ولایت های جنوبی کشور در حدی که پاسخگوی نیارمندی های کنونی باشد٬ نیست٬ زخمی شده گان و مسئولین محلی خواستار تدابیر بیشتر برای رسیدگی به این معضل اند.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ زمین لرزه اخیر در ولایت های جنوبی کشور با تلفات بزرگ انسانی همراه بوده است٬ شمار قربانیان تاکنون حدود یکهزار و دو صد تن گزارش شده است و شمار زخمی شدگان حدود دو هزار تن گفته شده است٬ عملیات نجات تاکنون ختم نشده است و احتمال بیشتر شدن رقم قربانیان و زخمی شده گان وجود دارد.
امروزمسئله مورد بحث٬ رسیدگی به زخمی شدگان این سانحه است٬ مسئله زخمی شدگان امروز به یک معضل حاد مبدل شده است و این معضل از ابعاد گونۀ گون مورد بحث است.
اگر ولسوالی گیان پکتیکا را که بیشترین تلفات انسانی را گواه بوده است مورد بحث قرار دهیم امکانات تداوی مجروحین در این ولسوالی در سطح نهایت پائین است این ولسوالی تنها یک مرکز درمانی صحی دارد که تنها پنج بستر دارد٬ زلزله به این درمانگاه نیز آسیب رسانیده است با آنهم مسدود نشده و با دو داکتر میکوشد به آن زخمی شده گان رسیده گی کند که جای برای رفتن ندارند در حالی که شمار زخمی شدگان زمین لرزه اخیر در این ولسوالی تا ششصد نفر می رسید.
شماری زیادی از زخمی شدگان سانحه اخیر به میدان هوایی خوست جائیکه تیم صحی به گونه یی موقت اردوگاه بر پا کرده اند انتقال شده اند٬ در میدان هوایی خوست هم زخمی شدگان از کمبود دارو و سایر امکانات صحی شاکی اند.
تعدادی زخمی شدگان نیز به غزنی و شهر خوست انتقال یافته اند٬ امکانات در شفاخانه های دولتی این دو شهر نیز مشکلات خود را دارند.
اخباری وجود دارد که در کنار کمبود ادویه وتجهیزات٬ جنراتور شماری از درمانگاه ها در مناطق آسیب دیده تیل ندارند.
مشکل حاد تر و جدی تر نبود کارکنان صحی زن در این در مانگاه ها است٬ در حالی که مردم نسبت به تداوی زخمی شدگان زن دید سنتی دارند و حضور زنان برای تداوی زخمی شدگان زن جدی است.
آنچه گفته شد٬ شمه از مشکلات است که زخمی شدگان زلزله اخیر با آن مواجه اند و این میرساند که روند تداوی زخمی شدگان به برنامه ریزی بهتر و بیشتر نیاز دارد.
در این جای شک نیست که مسولین وزارت صحت عامه و نهاد های صحی دیگر برای رسیدگی به زخمی شدگان تلاش های زیادی کرده اند مگر با در نظر داشت عمق بحران٬ رسیدگی به معضل زخمی شدگان به برنامه ریزی های متنوع تر نیاز دارد.
باید شفاخانه های کابل که امکانات نسبتا بهتری دارند٬ حالت اضطراری میگرفتند و بستر های ویژه یی را ایجاد میکردند٬ شاید چنین کاری شده باشد مگر جوابگوی نیارمندی ها کنونی نیست.
امید که٬ با گفته های اخیر سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله که از بهر دیدن زخمی شدگان به ولایات پکتیکا و خوست رفته بود٬ وضعیت برای تداوی زخمی شدگان این رویداد طبیعی بهتر شود ٬حقانی گفته است « رهبر امارت اسلامی دستور داده است تا عرضه خدمات را به افراد زخمی این رویداد بهبود و سرعت ببخشند.»
مهم این است که ما باید با امکانات داخلی راه مقابله با این بحران را طی کنیم٬ درست است که کشور های زیادی وعده همکاری داده اند مگر این کمک ها همیشگی نیست مگر حضور داکتر و کارکن صحی ما در صحنه همیشگی است٬ باید برای آنانی وقایه و مقابله با همچو حوادث راه را نشان داد و آن را تقویت کرد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا