سیاستاخبارامنیت

رهبران سیاسی و معاونان پشین ریاست جمهوری نگران امنیت شان اند // شورای امنیت ملی: رهبران سیاسی برای استخدام افراد بیشتر به تصدی محافظت عامه مراجعه کنند

کابل/ ۲۱ جدی/ باختر

شورای امنیت ملی به آدرس آن رهبران سیاسی و مقام های پشین دولتی گفته است که اگر نگهبانان بیشتر در کار دارند، به تصدی ملی محافظت عامه مراجعه کنند و با هزینه شخصی محافظ استخدام کنند.

این گفته ها در واکنش به نامۀ دسته جمعی شماری از رهبران سیاسی و معاونان پشین رییس جمهوری است که عنوانی ریاست جمهوری فرستاده شده است و در آن هشدار داده شده است که در هر رویداد ضد امنیت در برابر آنان، حکومت مسوول است.

این در حالی است که ریاست رجال برجسته در تشکیلات خود کاهش به عمل آورده است و به این ترتیب در شمار محافظان رهبران سیاسی و معاونان ریاست جمهوری نیز کاهش به عمل آمده است.

محمدکریم خلیلی، محمدیونس قانونی، مارشال عبدالرشید دوستم، احمدضیا مسعود معاونان پشین ریاست جمهوری، محمد محقق، سیدحامد گیلانی، ذبیح‌الله مجددی و صلاح‌الدین ربانی رهبران احزاب سیاسی در نامۀ که به ریاست جمهوری فرستاده، تأکید داشته اند، با کاهش محافظان‌شان ازسوی ریاست محافظت و امنیت رجال برجسته در معرض تهدید امنیتی و هدف حملات قرار دارند و اگر حملۀ بر آنان صورت گیرد، رهبری دولت مسوول است.

آنان این تصمیم دولت را غیرمعقول خوانده اند و همچنان دولت را متهم به برخورد تبعیض آمیز در برابر خود کرده اند و گفته اند که این تصمیم در برابر اعضای دستۀ انتخاباتی «دولت ساز» رعایت نشده است. «دستۀ انتخاباتی دولت ساز در انتخابات اخیر ریاست جمهوری وابسته به محمد اشرف غنی بود»، در این نامه گلبدین حکمتیارو استاد سیاف امضا نکرده اند.

مولوی رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی، در واکنش به این نامه، در یک نوار تصویری که به رسانه‌ها فرستاده، شده است گفته است: نامۀ رهبران سیاسی به دفتر شورای امنیت ملی رسیده است و اجراآت لازم صورت گرفته است و امنیت فیزیکی آنان تأمین است.

به گفته اندر، هزینۀ محافظت رهبران سیاسی سالانه حدود چهار میلیارد افغانی بوده است که اکنون به یک ۱.۲ میلیارد افغانی پس از اجرای اصلاحات کاهش یافته است.

سخنگوی شورای امنیت ملی گفت که در شمار محافظان رهبران سیاسی تغییراتی نیامده است. به گفته اندر، محمدکریم خلیلی ۱۲۵ محافظ، محمد محقق ۱۵۰ محافظ و مارشال عبدالرشید دوستم ۱۸۰ محافظ دارد.

اندر در پایان تأکید کرد که اگر رهبران سیاسی نگهبانان بیش‌تر می‌خواهند از تصدی ملی محافظت عامه به هزینۀ شخصی‌شان استخدام کنند.

باید گفت که اکثری رهبران سیاسی از میان قوم و یا هم اعضای حزب شان محافظ استخدام کرده اند، مگر پول مصرف آنان از بودجۀ رجال برجسته تمویل میشد. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا