سیاستاخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

روابط در حالی رشد میان افغانستان و خارج

تبصره٬ کابل٬ ۱۴ جوزا٬ باختر
گسترش روابط سیاسی افغانستان با کشور های خارجی بخصوص کشور های منطقه٬ امید ها را برای اعاده ثبات بهتر میان این کشور ها را بیشتر کرده است.
مبصرآژانس باختر مینگارد؛ امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه گفته است « با بازگشایی برخی سفارت‌خانه‌ها در کشور، روابط دیپلماتیک و اقتصادی با کشورهای جهان در حال گسترش است»
او به این باور است که با گذشت هر روز دامنه‌یی روابط امارت اسلامی با کشور های جهان گسترده‌ تر می‌شود.
تاَکید متقی بر پیشبرد یک راهکار متوازن سیاسی میان کشور های منطقه است ومی گوید« ما با تمام جهان یک سیاست متوازن را به پیش میبریم. ما امروز با هیچ کدام از همسایه های ما هیچ نوع مشکل نداریم. امروز بندر شیرخان باز است. بندر حیرتان هم باز است. بندر تورغندی و اسلام قلعه باز است. سپین بولدک و تورخم نیز باز اند. با همه روابط حسنه داریم. آهسته آهسته افغانستان به مرکز اقتصاد تبدیل می‌شود که این شیوه سیاست بهتر است»
این گفته ها در حالی بیان میشود که در ماه ها و روز های اخیر امارت اسلامی از نمایندگان سیاسی شماری از کشور ها ونهاد های جهانی میزبانی کرد و در اواخرهفته گذشته هم میزبان یک هیئت هندی بود.
امارت اسلامی در اولین روز های استقرار مجدد٬ ایده تعامل با جهان را پشکش کرد وتاکید داشت که افغانستان هرگز عامل مداخله در برابر کشور های دیگر نخواهد بود واز خاک این کشور در برابر هیچ کشور استفاده نمی شود.
امارت اسلامی در راهکار خارجی خود بر اصل روابط متوازن با کشور های همسایه استوار است. افغانستان با مشکلات که میان کشور های معین در سطح منطقه و فرا تر از آن وجو دارد کاری ندارد٬ اگر امکان داشت برای آرامش میان دو طرف تلاش میکند و اگر امکان نبود٬ دخیل در ماجرا های که به افغانستان ربطی ندارد نمیشود.
تلاش مسئولین امارت اسلامی این است که کشور های منطقه را از مسیر ترانزیتی افغانستان به هم وصل کند و فرصت های موجود اقتصادی در کشور را که با معادن سرشار شکل گرفته است با سرمایه گذاری کشور های منطقه و فراتر از آن به یقین مبدل کند.
امارت اسلامی فقط اندیشه های خیر خواهانه در قبال کشور های همسایه ومنطقه دارد٬ امارت اسلامی مناسبات خود با هند را فارغ از رقابت دیگران با این کشور رشد می دهد٬ زمینه گفتگو ها میان تحریک طالبان پاکستانی و حکومت آن کشور را مساعد کرده است٬ در صدد تاثیر گذاری بر هیچ کشور نیست٬ برخلاف با دخیل شدن در پروژه های بزرگ اقتصادی٬ از تمدید خطوط آهن تا ایجاد سهولت در مسیر تزانزیتی٬ تلاش برای آغار کار پروژه تاپی و پروژه های دیگر٬ در فکر رقابت های منطقه یی٬ رفع نگرانی های امنیتی میان کشور های منطقه وایجاد فضای باور و اعتماد است و در این کار موفق هم است٬ دیدار هیئت هندی از کابل٬ زمینه سازی برای گفتگو های معنا دار میان تحریک طالبان پاکستانی وحکومت آن کشور٬ باز بودن مداوم بنادرگاه های تجاری با کشور های همسایه… نمونه های از روند رو به گسترش روابط میان امارت اسلامی وکشور خارجی بخصوص٬ کشور های همسایه ومنطقه است که پیامد آن جز رفاه وهمکاری میان کشورها چیزی دیگری نخواهد بود تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا