اخبارجامعهصحت

روزجهانی مرض تلاسمی در مزار شریف گرامیداشت شد

 

مزارشریف/۲۰ثور/ باختر

از روز جهانی مرض تلاسمی در مزارشریف با اهدای وسایل فکری و بازیچه به کودکان مصاب امروز گرامیداشت شد.

به گزارش آژانس باختر؛ مسوولان بخش کودکان شفاخانۀ حوزه یی ابن سینای بلخی و مسوول بنیاد کودک در بلخ، با اهدای وسایل ذهنی و فکری برای کودکان مبتلا به مرض تلاسمی از این روز گرامی داشت کردند.

مسوولان بخش درمان مرض تلاسمی در بلخ می گویند که در آن ولایت نزدیک به دوصد کودک مبتلا به تلاسمی شناسایی شده است.

دراین مراسم داکتر عبدالرووف فروغ مسوول بخش کودکان شفاخانۀ حوزه یی ابن سینای بلخی مرض تلاسمی را خطرناک خواند و گفت که از ده ها کودک، یک کودک به آن متبلا می شود که تاهنوز نزدیک به دوصد کودک مبتلا به آن شناساسی و زیر درمان اند.

غلام محمد و نسیمه پدر ومادر کودکان مبتلا به مرض تلاسمی نیز این مرض را خطرناک خواندند و گفتند که این بیماری مصرف زیاد دارد و آنان توان تهیه امکانات مورد نیاز را ندارند و از دولت خواستند که به آنان درزمینه کمک کند.

مریم کریمی، مسوول بنیاد کودک که مسوولیت درمان کودکان مبتلا به مرض تلاسمی را در بلخ دارد، گفت: از جمله ۱۹۱ کودک مبتلا به مرض تلاسمی یازده بیمار آن برای درمان به خارج فرستاده شده اند و اسناد یازده مریض دیگر برای فرستادن به خارج زیر کار است.

تالاسمی یک اختلال ارثی خونی است که هموگلوبین و گلبول‌های سرخ از نظر تعداد در بدن فرد مبتلا نسبت به حالت طبیعی کمتر است. هموگلوبین ملکولی از جنس پروتین است که در سلول‌های سرخ خون انسان وجود دارد و به سلول‌های خونی اجازۀ حمل اکسیجن  می دهد.

این اختلال منجر به تخریب بیش از حد سلول‌های سرخ خون می شود و باعث کم خونی می‌شود.

احمد نعیم دوستی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا