سیاست

روزنامه دان پاکستان ٬ محمد اشرف غنی شخص معمولی نیست .

کابل  باختر   ۲۹  دلو
با آن که افغانستان در وجود مداخله ها و کارشکنی های بیرونی بسیار فرصت را در امر عمران و بازسازی از دست داده است مگر دولت افغانستان با تشخیص عوامل مشکلات و خلا ها ٬ راه بیرون  رفت را مشخص کرده است  و با منطق و تدبیر عمل کرده است .
با وجود انبوه مشکلاتی که عمدتا عوامل بیرونی دارد ٬ دولت افغانستان در تحقق برنامه های انکشافی ٬ عمران وبازسازی دست بالایی داردو نسبت به کشور های منطقه موفق بوده است این موفقیت در نوشته سردبیر روزنامه دان پاکستان که پر تیراژ ترین روزنامه در آن کشور است تبارز یافته است .
سردبیرروزنامه دان پاكستان نوشته است .
محمد اشرف غنی شخص معمولی نیست!
او در حال ساخت چهاراهی اقتصادی آسیا در افغانستان می باشد که از یک طرف توسط پاکستان در محاصره نا امنی و بی ثباتی در کابل دست و پنجه نرم می کند.
از طرف دیگر، ایران فشارهای مستقیم و غیر مستقیم بر افغانستان که هنوز برپای خود ایستاده نشده است،  وارد می کند.
روسیه هم دخالت آشکار و نقش ناکام که در هنگام دولت داکتر نجیب الله در افغانستان بازی کرده بود تکرار بازی می کند.
از همه مهم تر جنگ سالاران ویرانگر که دیروز افغانستان را به خاک و خون یکسان کرده بودند، هنوز هم از تکرار جنگ مجدد برای دریافت امتیازات بیشتر رئیس جمهور غنی را تهدید و یاهم از طریق آشوب و اغتشاش های مکرر وقت او را ضایع و پلان هایش را ناکارا می دانند.
مگر باز هم غنی بدون توپ، تانک و یاهم باداشتن تأسیسات اتومي دو همسایه ایران و پاکستان را که چهل سال برای ادامه آتش در افغانستان دامن می زدند به زانو در آورد.
این در حالیست که پاکستان از فرصت های اقتصادی صد در صد برخوردار می باشد مگر هیچ پلان اقتصادی ندارد. چون اقتصاد پاکستان به افغانستان گره خورده است. بزرگترین پلان اقتصادی پاکستان این بود که مرزهای خودش را به افغانستان ببندد و تاجران افغان را بیازارد. بار ها تاجران ملی و اقتصاد دانان پاکستاني برای پاکستان هشدار خطر می دادند و می گفتند، غني شخص معمولی نیست و با اشرف غني زور اقتصادی نزنیم بهتر است ، اما سیاست خارجی پاکستان به قدر پوشیده بود که بار بار اشتباهات و ضديت خویش را علیه افغانستان تکرار کرد. در روز های نخست کاری از اشرف غنی پرسیدند: سياست خارجي ات را از کجا شروع میکنی؟
غنی نام یکی از کشور هاي همسایه شمال افغانستان را به زبان آورد همه خندیدند مگر ما تکان سخت خوردیم. چون ما می دانستیم غنی چه می گوید، باز هم پاکستان به شرارت خود ادامه داد.
اینک ما برای افغانستان حق می دهیم چون رئیس جمهور غنی در نخست، پاکستان را در آغوش گرفت در حالی که هند برايش مقدمتر از پاکستان بود.
مگر پاکستان به مانند کودک خرد سال در آغوش رئیس جمهور غنی لباس خودرا تر کرد.
غنی به هند دست اقتصادی داد و هندوستان از غنی استقبال بسیار گرم کرد، باز هم پاکستان دروازه های خود را به روي افغانستان بست.
بالآخره روزی رسید که غنی به سیاست خاموش خود دروازه های اقتصادی تمام کشور هارا برای همیشه به روي پاکستان ببندد. امروز افغانستان به طرف پیشرفت ترقی و ثروتمند شدن روان است و پاکستان به طرف نابودی و انزوا.
افغانستان چهار راه اقتصادی آسیا و اروپا مي شود و پاکستان به کوچکترین پس کوچه های کشور های پس رفته مبدل می شود.
هنوز هم پاکستان فرصت توبه در مقابل رئیس جمهور غنی ومردم افغانستان را دارد.
در غير این صورت پاکستان برای همیشه محتاج افغانستان خواهد بود، چون غني افغانستان را به زود ترین فرصت به اوج غنامندی می رساند.
غنی که پاکستان در مقابلش کودک بیش نیست، چهار پلان بزرگ که اشرف غنی بالایش کار می کند تقریبآ جامه عمل نیز پوشیده است.
پلان هایی که ممکن حتی اروپایی ها درخواست پناهندگی را در افغانستان بکنند.
۱ پلان اول او صلح سرتاسری است که تقریبأ به آن دست یافته است.
این پلان تمام مردم افغانستان را واحد می سازد و جنگ در افغانستان را خاتمه می دهد.
۲ استخراج شفاف معادن زیر زمینی افغانستان.
افغانستان مي تواند با استخراج معادن خویش به ثروتمند ترین کشورها در جهان مبدل شود.
۳ مهار آب در افغانستان.
افغانستان مي تواند هر قیمتی که بالای آب خود بگذارد پاکستان و ایران ناگزیر آن قیمت را به افغانستان بپردازند. چون راه دیگر وجود ندارد، ایران و پاکستان باید برای ادامه حیات خود از آب افغانستان مستفید شوند چون اراده هرنوع تجاوز نظامی علیه افغانستان را باید از ابر قدرت دنیا، روسیه سابق تجربه کرد.
۴ نحوه  انحصار سرمایه بیش از ۲۰۵ کشور جهان در افغانستان است، که شاید ارزش تیکه سنگ افغانستان معادل طلا به سایر کشورهای جهان مبدل شود. چون هرسنگ افغانستان قیمت خاص خودش را دارد. اینک رئيس جمهور غنی تمام مهره های مفسد و ناکار را یا از وظایف سبکدوش و یاهم بی صلاحیت کرده است و اکثریت امور دولت داری را خودش به پیش میبرد. سران حکومت پاکستان ۱۸ ساعت میخوابند و رئیس جمهور غنی ۱۸ ساعت کار می کند. در حال حاضر تعداد اتباع افغانستان از کار کرد های غنی راضي نیستند این ناراضی ها هم بسیار زود بیدار خواهند شد. خوب و بد خویش را دانسته اند و اشرف غنی را درک خواهند کرد.
تکرار می گوییم که پاکستان باید سیاست ناکام خود را در برابر افغانستان تغییر دهد امروز شانس داریم که افغانستان صدای مارا بشنود چون فردا افغانستان در جای قرار خواهد داشت که شاید صدای فریاد های پاکستان را به آساني نشنود.
کمک های امریکا، بانک جهاني، بریتانیا، عربستان سعودی، و چین که بعد از هزار مکر، نیرنگ، ناله و فریاد دولت پاکستان به پاکستان وعده شده بود.
اشرف غنی توانست با یک قلم دو کلمه سياست خود تمام کمک های مذکور را به نفع افغانستان ببرد و پاکستان با کشتی بزرگ و همه امکانات در ساحل بیچاره بماند. بازهم پاکستان از شناخت غني کوتاه آمد.
امروز افغانها قادر هستند که به دستان خالی و اعتبار بین المللی رویا های نیاکان شانرا تحقق بخشند. پروژه هايی را آغاز کرده اند که ما فکر نمی کردیم مردم کشوری مثل افغانستان حتی نام آن پروژه هارا بدانند.
در حال حاضر ما شاهد احداث آن در افغانستان هستیم و حالا در پاکستان پروژه هایی که نیاکان مان در پاکستان آغاز کرده بود در نتیجه زور آزمایی و خيانت به افغانستان اشرف غنی را واداشت تا پاکستان را به قهقرا سوق کند در نتيجه پاکستان بیش از چهارده پروژه ملی و حیاتي را به زوال رفتن اقتصاد پاکستان برای همیشه متوقف کند. اگر افغانستان به مراد صلح برسد دیگر همسایه های بدبین افغانستان به افغانستان نخواهند رسید. چون افغان‌ها از هیچ کسی کم نیستند، مردم قوی توانا و باجراات هستند.( صائم)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا