اخبارجهان

روسیه به امریکا: کشتی‌های جنگی‌خود را از کریمیا دور نگهدارید

مسکو/ وی او ای/25حمل/باختر

روسیه به ایالات متحدۀ امریکا نسبت به اعزام کشتی‌های جنگی به بحیرهٔ سیاه هشدار داده است  و گفته است که بهتر است این کشتی‌ها “برای سلامت خودشان” به شبه‌جزیرهٔ کریمیا نزدیک نشوند.

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیرهٔ کریمیا را از اوکراین تصاحب کرد و به گفته مقامات اوکراینی، درگیری با جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه از آن زمان تا حالا، حدود ۱۴ هزار کشته برجا گذاشته است.

در حالی که تنش‌ها در مناطق مرزی روسیه و اوکراین شدت گرفته است و روسیه نیروهای نظامی بیشتری را در این منطقه مستقر کرده است، قرار است دو کشتی‌ جنگی امریکا همین هفته به بحیرهٔ سیاه برسند.

رسانه‌های روسیه به نقل از سرگی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه گزارش کرده اند که بهتر است این کشتی‌ها فاصلهٔ خود را حفظ کنند.

ریابکوف گفته است: “کشتی‌های امریکایی قطعاً هیچ کاری در نزدیک آب‌های ما ندارند. این عمل فقط یک رفتار تحریک‌کننده است… می‌خواهند توان و حوصلهٔ‌ ما را آزمایش کنند. اما کامیاب نخواهند شد.”

معاون وزارت خارجه روسیه افزود: “ما به امریکاهشدار می‌دهیم که بهتر است از کریمیا و سواحل بحیرهٔ سیاه دوری کنند. این برای سلامت خودشان است.”

وزارت دفاع امریکا در مورد اعزام کشتی‌های خود به بحیرهٔ سیاه جزییاتی ارایه نکرده است و فقط گفته است که اردوی امریکا معمولاً کشتی‌های خود را گاه‌گاهی به منطقه اعزام می‌کند.

در همین حال، ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو)، از روسیه خواسته است که سربازان خود را از مرزهای اوکراین عقب بکشد.

این تقاضا در آستانهٔ برگزاری یک نشست اضطراری وزرای دفاع و خارجهٔ کشورهای عضو ناتو مطرح شده است.

روز گذشته، وزیر خارجه اوکراین هم به هدف دیدار با منشی عمومی ناتو، رهسپار بروکسل شد.

علاوه بر این، انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز راهی بروکسل شده است و با ستولتنبرگ صحبت کرده است.

بلینکن در تویتر خود نوشت: “ما توافق کردیم که روسیه باید به حضور نظامی خطرناک خود و پرخاشگری در امتداد مرزهای اوکراین پایان دهد.”

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا