اخبارجهان

روسیه ۱۰ دیپلمات امریکا را اخراج کرد و به سفیر آن کشور پیشنهاد ترک مسکو را داد

مسکو/بی بی سی نیوز/28حمل/باختر

تنها یک روز پس از اعلام تحریم های جدید امریکا علیه روسیه، مسکو در اقدامی تلافی جویانه گفته است ۱۰ دیپلمات امریکایی باید خاک روسیه را ترک کنند.

پاسخ روز جمعه، ۱۶ اپریل روسیه اگر چه مقابله به مثل با تحریم‌های روز پنچشنبه واشنگتن علیه مسکو است اما جزییات آن نمایانگر این است که کرملین قصد افزایش دادن سطح تنش را ندارد چرا که مجازاتی هم‌طراز واشنگتن در نظر گرفته است.

آن طور که روز جمعه سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد کرملین تصمیم گرفته است به تلافی تحریم ۳۲ شرکت و نهاد روسی و اخراج ۱۰ دیپلمات روس از خاک امریکا، ۱۰ دیپلمات امریکایی را از مسکو اخراج کند و همزمان تهدید کرده است که ممکن جلو فعالیت نهادها و انجمن‌های غیردولتی فعال در روسیه که از طرف امریکا حمایت ملی می‌شوند را هم بگیرد.

 لاوروف همچنان گفته است وزارت خارجه روسیه پیشنهاد می‌کند سفیر امریکا در مسکو به طور موقت به کشورش بازگردد.

کرملین همچنان ۸ مقام فعلی و سابق امریکایی را از ورود به خاک روسیه منع کرده است.

در حالی که مسکو تصمیم خود را واکنشی به اقدامات قصرسفید دانسته است، امریکا علت تحریم‌های جدید و اخراج دیپلمات‌های روسی را به حملات سایبری گستردۀ اخیر که به عملیات “سولار ویند” شهرت یافت مرتبط دانست و همچنان دخالت مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور -که نهادهای اطلاعاتی امریکا همچون سال ۲۰۱۶ نقش کرملین در آن را حتمی می‌دانند- مربوط کرده است.

جو بایدن، رییس جمهوری امریکا روز پنجشنبه گفت تحریم‌های جدید سیگنالی به مسکو است و به کرملین هشدار می‌دهد که مواضع واشنگتن علیه اقدامات آن سخت‌تر خواهد شد.

با این حال، به نظر می‌رسد رییس جمهوری امریکا باب گفت وگو را برای مسکو باز گذاشته است، آن هم بعد از یک دهه سردی و تنش جدی میان دو قدرت جهانی که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ هم بهبودی نیافت. جو بایدن و ولادیمیر پوتین سه‌شنبه گذشته تیلفونی با هم صحبت کردند.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا