اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

روند گفت و گوهای صلح وارد مرحلۀ جدی می شود

کابل/ 16 جدی/ باختر

هیئت گفت وگو کنندۀ صلح امروز کابل را به قصد دوحه ترک می کند. همچنان زلمی خلیلزاد نمایندۀ وزارت امورخارجۀ ایالات متحدۀ امریکا امروز وارد کابل شد و قرار است با مسوولان ارشد دولت افغانستان نشست ها و گفت وگوهایی داشته باشد. با درنظرداشت انکشافات اخیر، می توان گفت که روند گفت و گوهای صلح وارد یک مرحلۀ جدی می شود.

مفسر آژانس باختر این موضوع را به بررسی گرفته است و می نگارد:پس از توافق هیئت های دوطرف روی کارشیوۀ پیشبرد گفت وگوهای صلح، هیئت گفت و گوکنندۀ دولت جمهوری اسلامی افغانستان به کابل آمد و در این جا به شمول رییس جمهوری با شماری از مسوولان ارشد دولت افغانستان، اعضای شورای ملی، نمایندگان جامعۀ مدنی، شورای علمای افغانستان و متنفذان قومی، مشورت هایی در مورد دور دوم گفت وگوهای صلح انجام داد. هدف این مشورت ها، تدوین یک برنامۀ  جامع برای دور دوم گفت و گوهای صلح بوده است. رییس جمهوری در نشستی با اعضای هیئت گفت وگو کننده اظهارداشت که هیئت دولت جمهوری اسلامی افغانستان از حمایت کامل و قاطع رهبری دولت افغانستان برخورداراست. امروز هیئت گفت وگوکننده با چنین حمایت قوی وهمه جانبۀ رهبری دولت  افغانستان به دوحه می رود.

همچنان هیئت برنامۀ واضح و روشن برای دور دوم گفت و گوها با طرف مقابل دارد. این برنامه روی ارزش های نظام جمهوریت و خواست های مردم افغانستان استوار است. مردم افغانستان از جنگ به ستوه آمده اند و خواهان تامین صلح پایدار در کشور اند. همچنان مردم افغانستان خواهان حفظ ارزش های نظام جمهوریت در کشور اند. مردم نمی خواهند کشورشان باردیگر شاهد کشمکش های خونین به خاطر به دست آوردن قدرت سیاسی باشند. مسالۀ قدرت سیاسی در نظام جمهوریت به گونۀ بسیارعادلانه وشفاف حل شده است. در قانون اساسی کشور که ما در هفتۀ گرامیداشت از آن قرارداریم، این موضوع صراحت کامل دارد که حاکمیت ملی در افغانستان به مردم افغانستان تعلق دارد. این مردم اند که باید سرنوشت کشور را تعیین کنند، این مردم اند که باید به پای صندوق های رای بروند، در انتخابات آزاد، عادلانه و شفاف اشتراک کنند و زعیم کشور را تعیین کنند. مردم افغاانستان نمی خواهند که این ارزش جمهوریت و دموکراسی را ازدست دهند. این هرگز به آن معنانیست که مردم خواهان صلح نیستند. مردم افغانستان تشنۀ صلح اند، اما صلح باعزت، صلحی که در آن همۀ دستآوردهای مردم افغانستان در راستای جمهوریت ودموکراسی، حقوق بشر و آزادی بیان تضمین شود.

می دانیم که بحث روی اجندای گفت وگوها در دوحه خیلی دشوار خواهد بود. مردم افغانستان توقع دارند که هیئت های هر دوطرف با انعطاف پذیری مسوولیت خویش را در این مرحلۀ حساس درک کنند و به خواست مردم افغانستان که تامین آتش بس و رسیدن به صلح باعزت و پایدار است، تن دردهند و گفت وگوها را به یک نتیجۀ مطلوب برسانند.ن.ش. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا