اخبارگزارش ها

رویترز: طالبان به عنوان حسن نیت٬ از پایگاه های امریکاییان حفاظت کردند // آگاهان سیاسی: توافق نامۀ دوحه یک معامله است تا راهبرد برای حل یک معضل

کابل /۱۱ ثور/ باختر

آژانس خبری رویترز نوشته است « طالبان به اساس ضمیمۀ محرمانۀ توافق دوحه از پایگاه های امریکاییان در افغانستان حفاظت کرده اند».

این گزارش درحالی منتشر شده است که قبل از این شماری از رسانه ها و مقام های امریکایی گفته اند که توافق نامۀ دوحه ضمایم مخفی هم دارد مگر تاکنون معلوم نیست که این ضمایم چه است ؟

مگر رویترز از یکی از  این ضمایم پرده برداشته است وگفته است طالبان از پایگاه‌های خارجی محافظت کرده‌اند.

رویترز گفته است «بربنیاد یکی از ضمایم محرمانۀ توافقنامۀ دوحه میان امریکا و گروه طالبان، طالبان در طول بیش از یک‌سال گذشته از پایگاه‌های نظامیان خارجی در افغانستان در برابر حملات سایر گروه‌ها حفاظت کرده‌اند.»

رویترزاین گزارش را از قول سه مقام امریکایی نوشته است مگر از آنان نام نبرده است٬ این سه مامور امریکایی گفته اند که بعد از امضای توافق نامۀدوحه طالبان از حمله گروه های دیگر نظیر داعش و گروه های سرکش طالبان که به رهبری شان پابند نیستند از تاسیسات و پایگاه های امریکایی حفاظت کرده اند و مانع  حملات سایر گروه‌های تروریستی بر نظامیان ‌خارجی شده‌اند.

رویترز گفته‌ است « طالبان به امریکا پیشنهاد حفاظت از پایگاه‌های نظامی نیروهای امریکایی را در برابر حملات سایر گروه‌های تندرو چون داعش داده‌ بود که از سوی واشنگتن پذیرفته شده است.»

طالبان این کاررا به عنوان ثابت کردن حسن نیت شان در برابر امریکا انجام داده اند.

 گفته‌ شده است که «طالبان  یک لایۀ پوشش، مانند یک منطقه حایل در اطراف پایگاه‌های نیروهای خارجی را ایجاد کردند و به افراد خود دستور دادند که هیچ سرباز خارجی را در این مدت زخمی نکنند و یا نکشند.»

این‌ در حالی است که مقام های امریکایی گفته اند که بعد از امضای توافق نامۀ دوحه هیچ عسکر خارجی در افغانستان کشته نشده است.

به استناد گفته های  مقام  های امریکایی و رسانه های غربی٬ توافق نامۀ دوحه ضمایم پنهان دارد که تنها یکی آن محافظت طالبان از عساکری است که به نام جهاد٬ جنگ را در برابر آنان آغاز کردند مگر امروز از آنان حفاظت می کنند.

در  مدتی که پایگاه های امریکایی در چتر حمایت طالبان قرار گرفته است٬حمله بر پاسگاه و قرار گاه نیروهای افغان شدت یافته است که حاوی تلفات هم به نظامیان بوده است و هم به طالبان٬ مگر خارجیان با چه نیرنگ مرگ و کشتار افغانان را به دست خود شان نظاره گر بودند.

آنچه رویتز گفته است تنها یک مورد از ضمیمه پنهان توافق نامۀ دوحه  است٬ بدون شک ضمایم دیگر پر معامله تر و رنگین تر بوده می تواند .

آگاهان سیاسی با اشاره به ضمایم پنهان توافق نامۀ دوحه٬ این توافق نامه را پیش از آن که سیاسی و برای حل یک معضل باشد٬ یک معامله می دانند.

باید گفت که طالبان اگر امروز به خاطر محافظت از پایگاه های امریکایی در افغانستان گماشته شدند٬ دیروز روسیه آنان را برای مقابله با داعش به کار گرفت و یا هم در گذشته از آنان برای کشتار عساکر امریکایی در برابرپول گماشت.

 پس می توان گفت که طالبان پیش از آن که یک جریان سیاسی و یا مخالف مسلح در برابر یک نظام باشند٬ یک شرکت امنیتی اند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا