اخبارفرهنگ

ریس اطلاعات وفرهنگ سمنگان: در حفظ ونگهداری ساحات باستانی تلاش می شود

ایبک/ 3 دلو/ باختر

رییس اطلاعات و فرهنگ سمنگان گفته است در حفظ و نگهداری ساحۀ باستانی هزار سم تلاش می شود.

هزار سم سمنگان یکی از قدیمی ترین کانون تاریخی در جهان محسوب می شود ومنسوبان امارت اسلامی در حفظ چنین محلات تاریخی که ازنیاکان مان به جا مانده است توجۀ جدی می کنند.

به گزارش آژانس باختر درنشستی که پیرامون اهمیت حفظ ونگهداری این ساحه باستانی درولسوالی حضرت سلطان برگزار گردیده بود ، محمد امین عزیزی مدیر حفظ میراث های فرهنگی ریاست اطلاعات فرهنگ صحبت کردو گفت در سمنگان 64 آبدۀ تاریخی واماکن مقدسه ثبت و راجستر این اداره است که یکی آن هزار سم کوکجرمی باشد که این محل تاریخی هزاران سال قدمت دارد و خرابه های آن موازی 335 هکتارزمین را احتوا می کند که طول آن در بخش شمال وجنوبی 700 متر وعرض آن در شرق وغرب 500 متر می باشد.

مولوی محمدعارف یک تن ازبزرگان قریه کوکجرو مولوی عباس برومند ولسوال حضرت سلطان در مورد برنامه های امارت اسلامی افغانستان صحبت کردندوگفتند ساحات تاریخی هویت یک کشور است ومنسوبان امارت اسلامی در آن ولایت در حفظ ونگهداری محلات تاریخی متعهد استند.

مولوی فیروز الدین منیب رییس اطلاعات و فرهنگ سمنگان گفت ، هزار سم سمنگان یکی از قدیمی ترین کانون تاریخی در جهان محسوب میشود امارت اسلامی افغانستان  در حفظ چنین محلات تاریخی که ازنیاکان مان به جا مانده است توجۀ جدی می کند.

منیب گفت ولایت سمنگان از مناطق کهن افغانستان است که تخت رستم در آن قرار دارد که این استوپۀ تاریخی سنگی  که درفاصله دو کیلو متری جنوب شهر ایبک مرکز سمنگان واقع شده است ،  باستان‌شناسان آن‌رابه دوران (کوشانی‌ها) در افغانستان نسبت می‌دهند و این محل تاریخی یکی از عجایبات به جامانده ازقدیم است که بنام (تخت رستم)یاد میشود که همه ساله هزاران سیاح ازآن دیدن میکند.

ریس اطلاعات وفرهنگ علاوه کرد: یک ملت تا زمانی زنده است که فرهنگ خود را زنده نگهدارد امروز جای افتخار است که ولایت سمنگان دارای ساحات باستانی و اماکن مقدسه است که ثبت راجستر وزارت اطلاعات و فرهنگ می باشد.

اوعلاوه کرد که باید از میراث های فرهنگی و از ساحات باستانی مراقبت شود و افرادی که می خواهند اثار باستانی را قاچاق کنند به پنجه قانون سپرده شوند . خالقیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا