سیاست

رییس‌جمهور: امروز سرآغاز کتاب جدید میان ریاست جمهوری و ولسی جرگه است

کابل/۱۵قوس/ باختر
محمداشرف غنی رییس‌جمهوری اسلامی افغانستان، دیروز با مسوولان و اعضای کمیسیون های امنیت داخلی، روابط بین المللی و مبارزه با مواد مخدر ولسی جرگه، دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر سخنگوی رییس حمهوری به آژانس باختر٬ در این دیدار که در قصر چهار چنار انجام شد، ابتدا غلام فاروق وردک وزیر دولت در امور پارلمانی سلسلۀ نشست های کاری را با رییس جمهور در راستای ایجاد هماهنگی، همکاری، کار مشترک، بهبود امور و خدمات، تامین عدالت اجتماعی و رفاه مردم میان قوای سه گانه، مفید خواند.
فدامحمد الفت صالح رییس کمیسیون امنیت داخلی در رابطه به کارکردهای این کمیسیون به رییس جمهور معلومات داده، گفت که محافظت از نظام برایش اولویت مهم است و ولسی جرگه به هیچ کس اجازه گام برداشتن به خلاف نظام را نخواهد داد.
وی افزود که با تمام ادارات روابط کاری و تفاهم مشترک را تقویت خواهد بخشید و چنین نشست ها در این راستا مفید، است.
رییس کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه گفت که به هدف ایجاد هماهنگی بهتر و حل مسایل به صورت اساسی و دایمی میان نهادهای امنیتی و ولسی جرگه، طرزالعملی ترتیب شده  است و به خاطر نهایی ساختن به دفتر شورای امنیت ملی تسلیم کرده است. وی افزود که صلح دایمی خواست تمام افغانان است و روند صلح باید به رهبری و صلاحیت دولت افغانستان به پیش برده شود.
انجنیر هلمند هلمند رییس کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه گزارش کارکردهای کمیسیون متذکره را بیان کرد و ایجاد هماهنگی، همکاری و تفاهم میان قوای سه گانه را مهم خواند و در کنار خواست نقش دادن به ولسی جرگه در روند صلح، از روند اصلاحات در وزارت خارجه حمایت کرد.
خلیل احمدمجاهد٬ معاون کمیسیون مبارزه با مواد مخدر با اشاره به دسترسی آسان به مواد مخدر، قاچاق، استعمال و مشکلات متعادان پیشنهادهای خویش را به منظور حل اساسی این مشکلات با رییس جمهور شریک کرد.
پس از ارائه معلومات و پشنهادهای سخنرانان، رییس جمهوری گفت که امروز سرآغاز کتاب جدید میان ریاست جمهوری و ولسی جرگه است و همچنان از کارکردهای نمایندگان ولسی جرگه و حمایت شان از نظام، قدردانی کرد. وی افزود که با دیگر کمیسیون های ولسی جرگه نیز نشست های منظم کاری خواهد داشت.
رییس جمهوری پیشرفت ها و کارکردهای شورای ملی را در بخش تقنین مورد ستایش قرارداده و گفت: این بخش مهم است، چون بدون قوانین پیشرفت نمی توانیم و تسریع در این بخش پیشرفت همه جانبه را مطمین تر می کند. وی افزود که ما باید دولت قانونمند و ادارات موثر از خود به میراث بگذاریم.
رییس جمهور کشور خاطرنشان کرد که هماهنگی بیشتر میان نهادهای امنیتی و ولسی جرگه به منظور حل دایمی مسایل فراهم شده است و طرزالعمل پس از ارزیابی٬ نهایی خواهد شد و همچنان به خاطر جلوگیری مواد مخدر و حل معضل معتادان اقدامات اساسی خواهد شد.
رییس جمهوری با تاکید گفت: روش اصلاحات فردمحور نه، بلکه نهادمحور است؛ تشکیل وزارت ها باید مطابق اهداف باشد نه برعکس آن٬ وزارت امور خارجه باید اقتصاد محور شود و دیپلمات های ما از محصولات افغانی آگاهی داشته باشند و در کشورهایی که ماموریت دارند، برای محصولات افغانی بازاریابی کنند. روابط ما با جهان و منطقه کلیدی است و دراین مورد نیاز به نمایندگی فعال است.
رییس جمهوری گفت که در رابطه به صلح اجماع ملی موجود است و هر موافقتنامۀ صلح در مشورت با مردم و نمایندگان مردم صورت خواهد گرفت؛ آتش‌بس پیش شرط مذاکرات است و طالبان باید در این زمینه نیت و ارادۀ خویش را نشان دهند.
محمد اشرف غنی با اشاره به سفر دونالد ترامپ به افغانستان، گفت که به منظور حل مشکل پناه گاهای تروریستان با وی صحبت کرده است و به این مشکل توجه جدی می شود؛ به هدف تأمین صلح پایدار، مشکل پناه گاه های تروریستان به گونه اساسی باید حل شود.
رییس جمهوری از مبارزه، فداکاری و دستآوردهای نیروهای امنیتی و دفاعی قدردانی کرد و گفت که نیروهای شجاع ما از حالت دفاعی به حال تعرضی درآمده اند. وی افزود که امنیت و ثبات جهان و منطقه، به امنیت و ثبات افغانستان بستگی دارد.
رییس جمهوری با اشاره به اصلاحات در وزارت امور داخله، صرفه‌جویی و پشرفت ها، گفت که پول باید بیشتر به گونه مؤثر به مصرف برسد.
وی افزود که امسال مصارف یونیفورم نیروهای امنیتی و دفاعی از بودجه ملی تامین می شود و همچنان به احیا و انکشاف نساجی و تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی توجه جدی می شود.
رییس جمهوری با تاکید گفت: به قانون متعهد هستیم و صلاحیت من را قانون اساسی تعیین کرده است٬ فضا نسبت به گذشته خوب و ابتکار در دست ماست. وی افزود که از نگاه حکومتداری تمرکز ما به ولسوالی ها است چون امنیت و ثبات از ولسوالی ها و قریه ها می آید. احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا