سیاست

رییس جمهوری، سال دوم دورۀ هفدهم تقنینی شورای ملی را رسماً افتتاح نمود

کابل/ ۱۷ حوت/ باختر
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز با ایراد سخنرانی سال دوم دورۀ هفدهم تقنینی شورای ملی را رسماً افتتاح کرد.
رییس جمهور کشور در حالی که از سوی میر رحمان رحمانی رییس ولسی جرگه همراهی می گردید، قطعه تشریفات را معاینه نمود و در آغاز سخنرانی اش به روح شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی، حادثه تروریستی دیروز، قوه قضائیه، څارنوالان و انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، اتحاف دعا نمود.
رییس جمهور کشور با بیان اینکه به شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی کشور لقب محافظان مردم سالاری را داده است، گفت که از برکت فداکاری های نیروهای امنیتی و دفاعی، فرصت صلح به میان آمده است و تمرکز بیشتر ما روی فرصت ها و خطرات به میان آمده در پروسۀ صلح می باشد. وی افزود که تعریف واضح صلح از نظر افغان ها این است که خشونت چهل سالۀ افغانستان پایان یابد.
رییس جمهور کشور گفت که تاکید و ایستادگی با تدبیر ما در پروسۀ صلح هرگز به معنی مخالفت تلقی نشود، بلکه ناشی از سوگندی است که در مراسم تحلیف به عنوان رییس جمهوری اسلامی افغانستان، تعهد نمودم که از قانون اساسی و منافع علیا کشور پاسداری می کنم. ما متعهد هستیم تا جلو مواد مخدر را گرفته و بخاطر مبارزه با این پدیده، خواهان ضمانت های منطقوی و بین المللی هستیم.
رییس جمهور گفت که اعلان آتش بس دو سال قبل بیانگر تعهد ما برای رسیدن به صلح پایدار و ختم جنگ می باشد. موقف اصولی ما در رابطه به صلح بر بنیاد مشوره ها با تمام اقشار استوار است. وی افزود: "دولت جمهوری اسلامی افغانستان متعهد است تا در مراحل مختلف پروسه صلح در مشوره با تمام اقشار جامعه و جامعه جهانی گام به گام به پیش برود. تمام پیشرفت های پروسه صلح با دقت و تدبیر لازم و در روشنایی منافع ملی کشور به طور مسئولانه و تسهیل کننده، نظارت و رهبری می شود."
رییس جمهور کشور گفت که دولت جمهوری اسلامی افغانستان متعهد است که پیشرفت های احتمالی در جریان مذاکرات و همچنان تصویب موافقتنامه نهایی صلح با شورای ملی شریک سازد. وی افزود: " من به عنوان رییس جمهور صلاحیت نهایی تصویب را به تنهایی ندارم، نقش پارلمان، نقش اساسی است؛ مشورت و نظر و بالاخره تصویب هرسندی که از نتیجۀ مذاکرات بیرون می‌شود، مربوط به پارلمان و بعداً لویه جرگه خواهد بود."
رییس جمهور غنی گفت که از امضای توافقنامه میان ایالات متحده امریکا و گروه طالبان برای تامین صلح در افغانستان استقبال می کنیم و با اشاره به اعلامیه مشترک میان افغانستان، ایالات متحده امریکا و سازمان ناتو، گفت که تعهدات جامعه جهانی با افغانستان پابرجاست.
وی افزود: "بر اساس این اعلامیه مشترک روابط ما با جامعه جهانی به خصوص ایالات متحده امریکا، بر بنیاد احترام متقابل و منافع مشترک استوار است. توافقنامه های امنیتی دوجانبه جمهوری اسلامی افغانستان با سازمان ناتو و همچنان با ایالات متحده امریکا، پابرجاست."
رییس جمهور کشور گفت: آنچه را که طالبان و امریکا موافقه کرده اند، با وجودی که یک اقدام مهم است، می دانیم در آن به شماری از مسایل عمده همچون شفافیت در مناسبات طالبان با کشور میزبان و پناه گاه های آنان در بیرون از افغانستان اشاره نشده است.
رییس جمهور غنی تصریح کرد که خواست طالبان را برای رهایی پنچ‌هزار زندانی قبل از آغاز مذاکره می‌دانیم. من به حیث رییس جمهور، هیچ آرزوی ندارم که زندانی طالب داشته باشیم، اما رهایی آن‌ها به اساس یک پروسه‌ی شفاف و میکانیزم واضح صورت گیرد تا مردم ما مطمئن شوند که بعد از رهایی آن‌ها چه گونه تغییر مثبت و تطبیق آتش‌بس کامل را شاهد خواهند بود.
رییس جمهور کشور گفت که پیشنهاد بی‌قیدوشرط گفت‌وگو باگروه طالبان، برقراری آتش بس سه روزه، رهایی نزدیک به ۹۰۰ زندانی طالب به درخواست لویه‌ی جرگه‌ی مشورتی صلح، رهایی انس حقانی و دومقام ارشد دیگر گروه طالبان، و رهایی دها تن دیگر از زندانیان طالب در روزهای عید، ماه رمضان و مناسبت‌های ملی در پنج‌سال گذشته، اقداماتی به هدف حسن نیت و پیش‌زمینه‌ هایی برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان بود که تعهد جدی حکومت در پروسه‌ی صلح را نشان می‌دهد.
رییس جمهور گفت که تیم مذاکره کننده زیر چتر جمهوری اسلامی افغانستان با درنظر داشت موثریت، مشارکت، صلاحیت و معیارهای واضح الی بیستم ماه حوت آماده می شود و آنان باید مدافعین قانون اساسی و جمهوریت باشند.
رییس جمهور از شورای ملی بخاطر تصویب قوانین تشکر کرد و در رابطه به حضور اعضای شورای ملی در شورای عالی مصالحه، گفت که تا فردا مشرانو جرگه دو سناتور (یک خانم و یک مرد) و ولسی جرگه پنج نماینده را که (دو خانم و سه مرد) باشد، رسماً معرفی نمایند.
رییس جمهور غنی با اشاره به افزایش توانایی ها و ظرفیت های نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، گفت که نیروهای ما آتش بس دوسال قبل و هفته کاهش خشونت را با تدبیر کامل مدیریت کردند و نشان دادند که از یک رهبری واحد اطاعت می کنند و تنها برای افغانستان می اندیشند.
وی افزود که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نه تنها برای محافظت از افغانستان، بلکه در خط نخست مبارزه با تروریزم بین المللی که یک تهدید جهانی است، می رزمند. آنان در راه حفاظت از بشریت قربانی می دهند.
رییس جمهوی کشور گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی ما نسبت به گذشته قوی تر خواهد شد، زیرا تمام تعهدات ایالات متحده امریکا، سازمان ناتو و جامعه بین المللی بخاطر تجهیز، تمویل و آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی افغان پابرجاست. این تعهدات در چهارچوب توافقنامه های از قبل انجام شده، عملی می گردند.
محمد اشرف غنی گفت که ظرفیت ها در بخش های انکشاف و تقویت نهادهای ملی نیز ایجاد شده است و پایه های نظام جمهوری اسلامی افغانستان نسبت به هر زمان دیگر مستحکم‌تر شده و حفاظت از آن وظیفۀ مشترک همه ما می باشد.
رییس جمهور تصریح کرد که سرعت در انجام اصلاحات نیز یکی از ضروریات پروسه صلح بود، زیرا هرقدر نهادهای ما مؤثر، منصف و عادل باشند به همان اندازه در ارائۀ خدمات به مردم ما کاراتر خواهند بود و پایداری آن باید تضمین شود. در مذاکره با طالبان چندین مراتبه بیشتر هیئت ما از صلاحیت اخلاقی بالاتر برخوردار خواهد بود. وی خواستار همکاری وکلا در امر سرعت بخشیدن اصلاحات در حکومت گردید.
رییس جمهور خاطرنشان کرد که در پنج سال گذشته حضور فعال زنان در بخش های سیاسی و تصمیم گیری، جامعه ما را تغییر داده و باعث تطبیق مفاد قانونی اساسی شده است. وی افزود که کسب جایزۀ شجاعت از سوی شاروال شهر میدان شهر خانم ظریفه غفاری بیانگر این تغییر بنیادی در نظام سیاسی می باشد.
رییس جمهور گفت: "ما توانستیم افغانستان را در مسیر مبدل ساختن به مرکز انتقال انرژی از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی و همچنان چهارراه اتصال منطقوی در حرکت بیاوریم. پروژه های بزرگ چندین ملیتی مانند پروژه تاپی و کاسا ۱۰۰۰ و ایجاد راه های ترانزیتی، افغانستان را به جایگاه تاریخی اش به حیث چهارراه منطقه برمی‌گرداند؛ این یک مسیر موفقیت است برای کشور ما و همه افغانها."
محمد اشرف غنی گفت که به هدف جلوگیری از ویروس کرونا برای تجهیز معیاری مرکز آیزولیشن در مرکز و زون ها، پیشنهاد وزارت صحت عامه در نشست اخیر تدارکات ملی منظور شده و اگر خدا ناخواسته شیوع ویروس کرونا بیشتر شود، ممکن است حکومت برای تعدیل فوق العادۀ بودجه دوباره به شورای ملی مراجعه نماید.
رییس جمهور با تاکید گفت که برای جلوگیری از ویروس کرونا و حفاظت هموطنان، نیاز است تا در روابط اجتماعی خویش تغییرات لازم را بیاوریم.
رییس جمهور کشور با اشاره به هماهنگی و همکاری خوب در پنج سال گذشته با شورای ملی، گفت که افغانستان در این مرحلۀ حساس به وحدت و همبستگی نیاز جدی دارد تا از چالش ها به سوی موفقیت برویم.
رییس جمهور غنی گفت: برای پاسداری از جایگاه کنونی افغانستان نیاز است که تمام ساختارهای اجتماعی و سیاسی در یک صف واحد ایستاده شویم و در مسیر جدید صلح متحدانه به پیش رویم. تمام تصامیم حکومت در خصوص صلح قبلاً بر اساس مشوره بود و در آینده نیز خواهد بود.
رییس جمهور گفت: هر زمانی که ما در صف واحد قرار داشته ایم، بهترین کارنامه را انجام داده ایم و برعکس در حالت نفاق، مشکلات کوچک به فاجعه های بزرگ مبدل شده اند. وی افزود: امروز که فرصت پایان خشونت چهل ساله فراهم شده است، پس به وفاق ملی نیازمند هستیم. برخلاف گذشته، وثیقۀ ملی ما نقشۀ راه وفاق ما را ترسیم خواهد کرد.
رییس جمهور خاطرنشان کرد که نسل امروز افغانستان نه مردم ۹۰ سال قبل است و نه هم از چهل سال گذشته، بلکه آنان مردم متحرک، با دانش، متعهد و ترقی خواه می باشند. ما جامعه استوار بر مساوات و حقوق داریم و ما با وحدت ملی، اتفاق، اراده و برنامه به نظام باثبات و جامعۀ مرفه خواهیم رسید.
در این مراسم میررحمان رحمانی رییس ولسی جرگه از امضای موافقتنامه صلح میان ایالات متحدۀ امریکا و طالبان استقبال کرد و تاکید نمود که کاهش خشونت باید زمینه را برای آتش بس دایمی و صلح پایدار فراهم سازد. وی افزود: " وضعیت ایجاد شده امروزی در خصوص صلح، نتیجۀ قربانی های نیروهای امنیتی و دفاعی می باشد و بحیث نمایندگان ملت، از تمام تلاش های رییس جمهور درخصوص صلح حمایت می کنیم."
در این مراسم برعلاوۀ رؤسا و هیئت اداری مجلسین شورای ملی، قانونپوه سرور دانش معاون دوم رییس جمهور، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه، قاضی القضات و رییس ستره محکمه، لوی څارنوال، شماری از شخصیت های جهادی و سیاسی، اعضای کابینه، تعدادی از اعضای شورای سرتاسری علما و سفرا و اعضای کوردیپلماتیک مقیم کابل، حضور داشتند. احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا