اخبارفرهنگTOPجامعه

 رییس جمهوری با هندوان و سیکان عودت کنندۀ افغان دیدار کرد

کابل/۴جوزا/ باختر

محمد اشرف غنی رییس جمهوری امروز در دیداری با هندوان و سیکان عودت کنندۀ افغان از کشور هند، خواست ها و پیشنهاد های آنان را استماع کرد.

در این دیدار، ابتدا ریاست عمومی ادارۀ امور ریاست جمهوری در رابطه به کمک های مواد غذایی و البسه به ۴۰ خانوادۀ عودت کنندۀ هندوان و سیکان افغان و اقدامات و هماهنگی با اداره ها و وزارت های مربوط در راستای حل مشکل آنان، معلومات ارائه کرد.

سپس سندپال سینگ خالصه مشاور ارشد رییس جمهوری در امور هندوان و سیکان، انارکلی هنریار عضو مشرانو جرگه و شماری از نمایندگان شورای سرتاسری هندوان و سیکان افغانستان، از رییس جمهوری  به خاطر کمک هایش با خانواده های عودت کنندۀ متذکره، تشکر کردند و همچنان حمایت شان را از جمهوریت، روند صلح و نیروهای امنیتی و دفاعی ابراز کردند.

 

آنان مشکلات شان را در زمینه های تعلیمی و تحصیلی، امتحان کانکور، امنیت، سرپناه، غصب و فروش جایدادهای شخصی و عام المنفعهٔ هندوان افغان، با رییس جمهوری شریک کردند و پیشنهاد کردند که مرکز تحقیقاتی هندوان و سیکان افغان ایجاد شود و در تقویم کشور یک روز به نام فرهنگ آنان نامگذاری شود.

رییس جمهوری با بیان خوش آمدید به هندوان و سیکان عودت کنندۀ افغان گفت: شما در تاریخ درخشان کشور، جای بلند دارید و آرزو دارم که یکبار دیگر باعث همدلی، رفاه و توسعۀ تجارت در کشور شوید. شما بخش جدا ناپذیر جامعهٔ افغانی استید.

رییس جمهوری به ادارۀ امور به خاطر قرارداد وسط مدت چشمۀ بابا نانک و سرمایه گذاری روی بازسازی آن هدایت داد  و گفت که گوردواره سیکان در شهر گردیز حفاظت شود و در چوکات پروژه های بازسازی شامل شود.

رییس جمهوری کشور به وزیر عدلیه هدایت داد که به گونهٔ مشترک با وزارت ارشاد، حج و اوقاف تمام محلات عامۀ هندوان و سیکان را تشخیص کند که از غصب و فروش آن جلوگیری شود.

رییس جمهوری به مسوولان وزارت معارف هدایت داد که مشکل مکاتب هموطنان هنود و سیک در ننگرهار و کابل را در مدت دو هفته حل کنند و به زودترین فرصت آن ها را بازگشایی کنند و وزارت تحصیلات عالی مانند گذشته سنجش اوسط نمرات آنان را مدنظر بگیرد.

رییس جمهوری هدایت داد که در مرکز تحقیقاتی کوشانی در اکادمی علوم، یک بخشی تحت عنوان مرکز تحقیقاتی هندوان و سیکان افغان ایجاد شود و یک روز در تقویم کشور به نام روز فرهنگی هندوان و سیکان افغان درج شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا