سیاستاخبار

رییس جمهوری تاجکستان: از تلاش‌های صلح و برقراری ثبات در افغانستان حمایت می‌کنیم

کابل / 2 جدی / باختر

داکترعبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی امروز با  امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان دیدار کرد.

به گزارش آژانس باختر؛ دراین دیدار رییس جمهور تاجکستان تشریف ‌آوری رییس شورای عالی مصالحۀ ملی را به جمهوری تاجکستان خوش آمدید گفت و ابراز امید کرد که تلاش‌های صلح او در افغانستان به پیروزی برسد.

رییس جمهوری تاجکستان، افغانستان را از دوستان و متحدان نزدیک تاجکستان خواند و تاکید کرد که این روابط ریشه در همسایگی، مشترکات تاریخی، فرهنگی و دینی دارد. امام علی رحمان با اعلان حمایت همه جانبۀ جمهوری تاجکستان از تلاش‌های صلح در افغانستان، صلح و ثبات در افغانستان را صلح و ثبات در تاجکستان، منطقه و فراتر از منطقه خواند.

رییس جمهور تاجکستان افزود که افغانستان، تاجکستان و منطقه از دهشت‌افگنی، افراط ‌گرایی و بی‌ثباتی متضرر شده‌اند و صلح و ثبات در افغانستان زمینۀ گسترش و توسعۀ تجارت و ترانزیت میان دو کشور، منطقه و اتصال آسیای مرکزی به جنوب آسیا را فراهم می‌ کند.

همچنان رییس جمهوری تاجکستان گفت که تاجکستان دوست و متحد افغانستان است و از تلاش‌های صلح در افغانستان و تصمیم جمهوری اسلامی و مردم افغانستان در این عرصه حمایت می‌کند.

بعد داکترعبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی با تشکر از دعوت رییس جمهوری تاجکستان، ازاستقبال و میزبانی حکومت و مردم آن کشور قدردانی کرد.

 رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افزود: روابط و دوستی میان دو کشور بر ارزش‌ها و مشترکات تاریخی، فرهنگی و دینی دیرینه استوار است و از حمایت و همکاری‌های شما از داعیۀ برحق مردم افغانستان در دوره‌ های مختلف سپاس‌گزاریم.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در بارۀ تلاش‌های صلح، مذاکرات دوحه، دور بعدی مذاکرات، سفرهای اخیر برای کسب اجماع منطقه‌ یی و نقش جمهوری تاجکستان در تأمین صلح در افغانستان صحبت کرد.

داکترعبدالله تأکید کرد که جمهوری اسلامی افغانستان در مذاکرات صلح به دست‌ یافتن به صلح پایدار، عادلانه، باعزت و با حفظ ارزش‌های جمهوریت متعهد است.

 رییس شورای عالی مصالحۀ ملی ، از افزایش خشونت و جنگ به عنوان یکی از نگرانی‌های حکومت و مردم افغانستان در این مرحله نام برد و بر ختم جنگ و قطع‌ خون‌ریزی در جریان مذاکرات تأکید کرد.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی با قدردانی از حمایت‌های همیشگی امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان از تلاش‌های صلح، خواهان ادامۀ این همکاری‌ها شد و تأکید کرد که افغانستان می‌تواند از تجربۀ صلح و آشتی ملی در تاجکستان استفاده کند. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا