سیاستاخبار

رییس ولسی جرگه: طالبان با مشارکت سیاسی و تقسیم قدرت در دولت سهیم شوند

کابل / ۲۹  جدی/ باختر

رییس ولسی جرگه با آن که طالبان را به ازدیاد خشونت و طرز فکر جنگ طلبانه متهم کرد،،از این گروه خواست که از طریق مشارکت سیاسی و تقسیم قدرت، حضور خود را در دستگاه اجرایی دولت تحکیم بخشند.

 به گزارش آژانس باختر، میر رحمان رحمانی که امروزدر مجلس عمومی ولسی جرگه سخن می گفت٬ با ابراز نگرانی ازپیچیده شدن روند مذاکرات صلح گفت «در طرز فکر جنگ طلبانه گروه طالبان هیچ تغییری به میان نیآمده است  و این گروه به صلح باور ندارند.»

وی طالبان را به ازدیاد خشونت و گریز از تفاهم و بحث از مجرای سیاسی متهم کردوگفت «با ادامۀ تشدید خشونت‌ها از سوی طالبان٬ دیده می‌شود که در طرز تفکر جنگ طلبانه این گروه هیچ تغییری نیآمده‌است.»

او بار دیگر با حمایت از موضع مردم و دولت  به آدرس طالبان گفت «تداوم جنگ و خشونت‌ها علاوه بر این‌که راه حل نیست به مردم ملکی شدیداً آسیب می‌زند و بازندۀ اصلی آن افراد عادی جامعه خواهد بود»

رحمانی از طالبان خواست «بیایید از طریق مشارکت سیاسی و تقسیم قدرت، حضور خود را در دستگاۀ اجرایی دولت تحکیم بخشید.»

او همچنان گفت: مردم افغانستان روند مذاکرات صلح دوحه را با اضطراب دنبال می‌کنند؛ پیچیدگی گفت وگوها، تاخیر در ترتیب آجندا، بی‌علاقه گی طالبان برای بحث و موقف گیری‌های مرموز… مسیر دستیابی به صلح را دشوار کرده  است.

این گفته ها در حالی بیان می شود که رهبری هیئت گفت وگو کنندۀ طالبان بعد از تاخیر دو هفته یی به مذاکرات دوحه برگشته اند و در تازه ترین موضع گیری٬ طالبان بر ادامه آزادی زندانیان شان از زندان های دولت تاکید کرده اند و تهدید کرده اند اگر این کار نشود روند صلح با تاخیر و حتا به تعلیق مواجه خواهد شد.

رحمانی در واکنش به این موضع گیری طالبان٬از جامعۀ جهانی خواست، همان طوری‌که در دو دهۀ گذشته در کنار مردم و دولت افغانستان برای تحکیم دموکراسی، توسعه سیاسی و اجتماعی قرار داشتند؛ حالا هم بیشتر از هروقت دیگر کمک کنند که مذاکرات صلح به نتیجه مطلوب برسد و منافع مردم افغانستان از هرگونه مداخله و رقابت قدرت طلبانه کشورهای منطقه وهمسایه و هم از بازی‌ فایده گرایانه داخلی محفوظ و مصوون بماند.

او بار دیگر حمایت مجلس را از حل سیاسی معضل افغانستان اعلام کرد و از طالبان خواست که به آتش بس و کاهش خشونت ها موافقه کنند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا