جامعه

رییس کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ:کارکنان و تاسیسات صحی باید مصوون باشند

کابل/ ۱۹ اسد / باختر
کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ یا آی سی آر سی در افغانستان از طرف های درگیر خواسته است که مصوونیت کارکنان صحی٬ تاسیسات ووسایط صحی را رعایت کنند.
کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ یا آی سی آر سی در یک خبرنامه که امروز منتشر کرده است ، گفته است: که از اول اگست (۱۰ اسد)، ۴۰۴۲ تن مجروح جنگ در ۱۵ مرکز صحی تداوی شده اند.
ارقام ارائه شده کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ نشان دهنده شدت جنگ در کشور است.
این نهاد می‌گوید که همزمان با افزایش نبردها در مرکزها و اطراف شهرهای کندز، لشکرگاه، قندهار و دیگر شهرهای افغانستان صدها هزار تن در معرض خطر قرار دارند.
کمیته بین المللی صلیب سرخ از طرفین درگیر خواستار خویشتن داری فوری، حمایت از افراد ملکی و حفاظت از زیر بناهای حیاتی مانند شفاخانه ها در برابر حمله ها و خسارات جانبی ناشی از منازعه در ساحات پر جمعیت شده است.
ایلوا فیلیون، رییس نمایندگی صلیب سرخ در افغانستان، می گوید: ما گواه تخریب خانه‌ها، در معرض خطر قرار گرفتن کارمندان صحی و مریضان، خسارمند شدن شفاخانه ها و همچنان زیر بناهای آب و برق استیم.
او افزود: به کار گیری از سلاح‌های منفجره در شهرها تأثیرات شدید و بدون تفکیک فراتر از اهداف شان بر غیرنظامیان دارد. مرمی‌های هاوان و موشک‌ها بدون تفکیک به خانه‌های غیرنظامیان برخورد می‌کنند. بسیاری از خانواده‌ها چاره یی جز فرار برای یافتن مکان امن ندارند ،این وضعیت باید خاتمه یابد.
در خبرنامۀ این نهاد آمده است که درگیری‌های کوچه به کوچه در شهرهای کندز، لشکرگاه و دیگر شهرها در چند روز اخیر باعث جراحت تعدادی کثیر افراد ملکی شده است، در حالیکه مراکز صحی به دلیل آسیب و نبود کارمندان صحی به شدت تحت فشار قرار دارند.
صلیب سرخ می گوید: برق در چندین شهری که منازعه در آن ها جریان دارد قطع بوده و شبکه آب رسانی در برخی از نقاط به سختی کار می‌کنند.
به گفتۀ این نهاد، بیشتر خانواده‌ها تلاش می‌کنند آن بخش‌ها را ترک کنند اما نمی‌توانند چون وسایط نقلیه نمی یابند یا این که توان مالی آن را ندارند.
آی سی آر سی و جمعیت همکار آن، یعنی هلال احمر افغانی تا حد امکان سعی می کنند مجروحان و اجساد کشته شدگان ناشی از منازعه را انتقال بدهند.
تنها در ماه جولای (۹ ثور تا جوزا)، آی سی آر سی با ۱۳ هزار تن مجروح جنگی در سراسر کشور کمک کرده است.
رییس آی سی آر سی در افغانستان گفت: «مراکز مراقبت‌های صحی، کارمندان صحی و امبولانس‌ها باید به هر قیمتی مصوون باشند. ما همچنان از همه طرف های درگیر می خواهیم به سازمان های بشری مانند آی سی آر سی و جمعیت هلال احمر افغانی اجازه دهند که مجروحان را به صورت مصوون انتقال دهندو به مردم نیازمند کمک های عاجل بشری را فراهم کنند .صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا