اخبارگزارش ها

زنان آگاه به این باور اند که دیدگاه طالبان در قبال زنان همان دیدگاه افراط گرایانه است

کابل /۲۸جدی/ باختر

شماری از زنان و آگاهان امور سیاسی- اجتماعی به این باور اند که دیدگاه طالبان نسبت به زنان تغییر نکرده است وهمان دیدگاه افراطی آنان هنوز هم در قبال زنان پا بر جاست.

روهینا ظفری استاد پوهنتون کابل به نسترن امیری خبرنگار افتخاری آژانس باختر گفت: من معتقدم که نگاه طالبان به زنان تغییر یافته است اما در حد تفکر خودشان،در حد برداشت خودشان و در حد قید گیری و آزادی خودشان.

آنان مثل سال ۱۹۹۶ آزادی زنان را در همان حد ترسیم کردۀ خودشان تفسیر می کنند. آنان نگاه زنان امروزی را نمی پذیرند چون خود را حاکم و زن را محکوم می دانند. و برای از میان بردن این طرز فکر نیاز به دادن قربانی است تا جامعه را از رفتن به عقب نجات دهیم.

استاد ظفری می گوید: من فکر می کنم در مذاکرات صلح باید از کتگوری های مختلف زنان نماینده وجود داشته باشد و در هیچ درخواست شان چانه زنی نکنند و نگذرند چون دیگر با حقارت و مهانت زندگی نخواهیم کرد.

به همین اساس بسیاری از زنان می گویند که دیگر حاضر نیستند که به دو دهه  قبل برگردند و دست آورد های چند دهۀ اخیر شان به هدر برود. آنان می گویند که با دشواری های زیادی توانستند که به جایگاه امروزی برسند و به هیچ عنوان حاضر نیستند که دوباره دورۀ سیاه سال های قبل را تجربه کنند. 

 در همین حال فرید احمد امیری، فعال سیاسی- اجتماعی می گوید: به نظر من این به توانایی هیئت مذاکره کننده بستگی دارد ،این‌ که چقدر قوی استند و به چه میزان می توانند طالبان را برای پذیرفتن حقوق مسلم زنان قناعت بدهند. در غیر آن دیدگاه طالبان نسبت به زنان هنوز هم افراط گرایانه است.

امیری می افزاید: دیدگاه طالب ۲۰۰۱ با طالب کنونی هیچ تفاوتی ندارد و در این میان آمریکا به عنوان میانجی با صلاحیت مذاکرات، دفاع از حقوق زنان را باید در خط سرخ خود قرار دهد. در غیر آن بدون حضور زنان، جامعه به سمت و سوی درست نخواهد رفت.

بنا براین بسیاری از زنان و فعالان مدنی می گویند که در مذاکرات باید بیشتر بر سر حقوق زنان تاکید شود به دلیل این که زنان نسبت به مردان قشر متضرر استند.

از همین رو محبوبه سعادت آمر جندر وزارت اطلاعات و فرهنگ می گوید که: اگر دیدگاه طالبان همان دیدگاه چند دهه  قبل در قبال زنان باشد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست و معتقد است که هیچ زن افغان قبول نخواهد کرد که دوباره به دوران سیاه طالبان برگردد.

سعادت می افزاید که: در مذاکرات دور دوم دوحه باید بیشتر بر روی حقوق شهروندی، حق کار و تحصیل زنان، حق اشتراک زنان در تصمیم گیری های سیاسی و حضور شان در فعالیت های هنری تاکید شود.

این همه در حالی گفته می شود که ما شاهد آغاز دور دوم مذاکرات صلح در دوحه استیم، و امید بر این است که اعضای هیئت مذاکره کنندۀ افغانستان بتوانند دیدگاه طالبان را در قبال زنان تغییر دهند و در رابطه به پذیرفتن حقوق مسلم و اساسی زنان آنان را قناعت بدهند.

نسترن امیری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا