سیاست

محمد‌اشرف غنی رئیس‌جمهور با شماری از تجار، صنعت‌کاران و مسوولین اتاق تجارت ولایت پکتیا دیدار کرد

کابل14حمل باختر
محمد‌اشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان در دومین روز سفرش به ولایت پکتیا، دیروز  با شماری از تجار، صنعتکاران و مسوولین و اعضای اتاق تجارت ولایت پکتیا دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، ابتدا، حاجی محمدگردیزی رئیس شرکت رحیم گردیزی به رئیس‌جمهور خوش‌آمدید گفت و چالش‌های فراراه تجار و سرمایه‌گذاران را در عرصۀ تأمین امنیت و ایجاد تسهیلات لازم سرمایه‌گذاری با رئیس‌جمهور شریک ساخت. 
سپس، داکتر عبدالنصیر رئیس اتاق تجارت پکتیا صحبت کرده گفت، هرچند والی پکتیا نسبت به گذشته تغییرات مثبت را در وضعیت این ولایت وارد نموده‌است، اما کافی نمی‌باشد.
وی افزود که تجار آماده‌اند تا در عرصۀ پروسس و صادرات جلغوزه، سرمایه‌گذاری نمایند اما نبود لابراتوارهای معیاری، استخراج غیرقانونی معادن، مشکلات امنیتی در شاهراه گردیز-لوگر  از مشکلات اساسی محسوب می‌شوند که باید برای حل آنها توجه لازم صورت‌گیرد.
رئیس اتاق تجارت پکتیا، پیشنهاداتی را در عرصۀ توزیع زمین به صنعت‌کاران، ایجاد پارک‌های معیاری صنعتی، تغییرات در سطوح آمرین حوزه‌های پولیس، جمع‌آوری موترهای بدون پلیت و شیشه‌سیاه، جلوگیری از آزادسازی مجرمین، دادن صلاحیت‌های اجرایی به شاروالی، جلوگیری از اخاذی غیرقانونی، تأمین انرژی برق و ایجاد سردخانه‌ها، مطرح ساخت.
رئیس‌جمهور پس از استماع صحبت‌ها و ارائه پیشنهادات سخنرانان، به قوماندان امنیه پکتیا هدایت داد که طرح امنیتی ویژۀ را ترتیب نماید و آنانی‌که کفایت کاری لازم را ندارند، امر تبدیلی شان در یک روز صادر گردد، زیرا فساد قابل قبول نیست.
رئیس‌جمهور تصریح‌کرد: ارگان‌های کشفی و امنیتی، بیش از هر زمان دیگر باید فعال باشند، از شما سرمایه‌گذاران و تجار انتظار دارم که در هماهنگی با والی پکتیا، گروه مشورتی امنیتی را ایجاد نمایید و مسایل امنیتی را با وی شریک سازید.
رئیس‌جمهور‌ ضمن هدایت به مسوولین امنیتی برای بهبود وضعیت امنیتی پکتیا، خطاب به تجار و سرمایه‌گذاران آن ولایت گفت: تشکر که ۸۰ فابریکه را تأسیس نموده اید، پیشنهادات تان در بخش زمین، مشروط می‌باشد و زمین به کسی داده شود که سرمایه‌گذاری می‌کند و باید فضای اطمینان دراین خصوص به‌وجودآید. 
محمداشرف غنی خاطرنشان کرد: سکتور خصوصی ظرفیت لازم را دارد اما نیاز است که به کیفیت توجه بیشتر شود، برای سرمایه‌گذاری باید سیستم واضح ایجاد نمایید و بازارهای بین‌المللی را برای محصولات افغانستان من فراهم می‌سازم. وی اضافه کرد که اصلاحات لازم در گمرکات به‌وجود می‌آید و مشکلات ترانزیتی نیز حل خواهد شد. 
رئیس‌جمهور در اخیر سخنانش گفت که لوی‌پکتیا به صنعتی‌شدن نیاز دارد و گمرکات معیاری خواهند شد. وی به ارگان‌های امنیتی نیز دستور داد تا افرادی‌که در اخاذی دست دارند گرفتار و به قانون سپرده شوند. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا