سیاست

سازمان امنیت و همکاری اروپا از دولت افغانستان و مذاکرات صلح حمایت می کند

کابل / 2 اسد / باختر
سازمان امنیت و همکاری اروپا و اعضای دایمی و شریکان آسیایی این نهاد در نشستی که به همکاری سفارت افغانستان در ویانا برگزار شد، با بررسی وضعیت امنیتی افغانستان و پیامدهای منطقه ‌یی آن، حمایتش را از حل صلح ‌آمیز منازعهٔ افغانستان و حفظ دستآوردهای دو دههٔ پسین اعلام کرد.
به گزارش آژانس باختر؛ در این نشست میرویس ناب معین سیاسی وزارت امور خارجه، به حیث سخنران اصلی، پیرامون افزایش خشونت‌ های غیرقابل وصف طالبان و ارتکاب جرایم جنگی و جنایات ضد بشری از سوی این گروه و تبعات گستردهٔ بشری آن صحبت کرد.
ناب، افزود که طالبان برخلاف تعهدات ‌شان، روابط ‌شان را با گروه‌های تروریستی قطع نکرده اند بلکه در تبانی با‌ هراس‌افگنان منطقه ‌یی و بین‌المللی به کشتار بی ‌رویهٔ مردم، تخریب زیربناهای افغانستان و نقض گستردهٔ حقوق زنان و شهروندان ادامه می‌دهند.
معین سیاسی تأکید کرد که طالبان و گروه‌های تروریستی هم پیمان‌شان با گسترش تندروی خشونت ‌آمیز نه‌ تنها برای افغانستان بلکه برای همه منطقه و جهان تهدید بزرگ به‌شمار می‌روند.
وی در مورد نادیده ‌انگاشتن فعالیت‌های تروریستی و تخریبی طالبان و تبعات امنیتی آن از سوی پاکستان اظهار تأسف کرد و افزود که انتظار ما این است که اعمال تخریبی طالبان نکوهش شود و این گروه اجازهٔ هیچگونه حضور غیرقانونی در قلمرو سایر کشور ها نداشته باشد.
همچنان، منیژه باختری سفیر و نمایندهٔ دایمی جمهوری اسلامی افغانستان مقیم ویانا نیز در این برنامه بر نقش با اهمیت جامعهٔ جهانی درحفظ دستآوردهای دو دهه به ‌ویژه حقوق زنان تأکید کرد.
به همین ترتیب خانم هلگا شمید سکرتر جنرال سازمان امنیت و همکاری اروپا از حمایت آن سازمان از افغانستان و روند صلح تأکید کرد و حمایت از حقوق زنان را یکی از موضوعات اساسی در روند مذاکرات صلح دانست.
در این برنامه نمایندگان و سفیران آسترالیا، جاپان، تایلند، ترکیه، اتحادیۀ اروپا، آلمان، تاجکستان، کانادا، ایالات متحدهٔ امریکا، انگلستان، ازبکستان، قزاقستان و فدراسیون روسیه، حمایت ‌شان را از مردم افغانستان، حفظ دستآوردها و حقوق زنان اعلام کردند و بر ادامهٔ مذاکرات صلح، آتش‌بس و قطع فوری خشونت‌ها تأکید کردند و همچنان افزایش خشونت طالبان را، تقبیح کردند.
احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا