اخبارامنیتگزارش ها

سازمان ملل متحد: فعالیت های القاعده و داعش در افغانستان، سوریه و عراق رو به افزایش است

کابل/ ۲۷  دلو/ باختر

سازمان ملل متحد در گزارش تازۀ گفته است شیوع ویروس کرونا باعث افزایش تهدیدهای گروه‌های داعش و القاعده در افغانستان، سوریه و عراق شده‌است.

این در حالی است که قبل ازاین٬ منابع وابسته به دولت افغانستان و نهاد های معتبر بین المللی گفته اند که  القاعده در حال تشدید قوا در افغانستان است و در کنار طالبان در برابر حکومت افغانستان در جنگ است و برنامه های هم در بیرون از مرز های افغانستان دارند.

بیشتر از حضور القاعده و داعش در بدخشان٬ غزنی٬  کنر و ننگرهار حرف های شنیده شده است.

آنتونیو گوترش؛ سرمنشی سازمان ملل متحد در دوازدهمین گزارش این سازمان، از ادامۀ حضور گروه داعش در  ننگرهار و کنرسخن گفته ‌بود و یاد آور شده بود٬ این گروه با وجود تضعیف، توانایی‌ نظامی به مقاومت خود در این دو ولایت افغانستان ادامه داده‌است٬ به تازگی نماینده هند در سازمان ملل هم نگرانی خود را از ادامۀ حضور این دو گروه تروریستی در افغانستان و ادامۀ رابطۀ آنان با سازمان های استخباراتی  پاکستان ابراز کرده بود.

در گزارش تازۀ سازمان ملل  که از سوی کارشناسان آن سازمان تهیه شده است گفته‌ شده است: تهدید گروه‌های القاعده و داعش در افغانستان، سوریه و عراق رو به افزایش است.

در گزارش سازمان ملل آمده‌ است گروه داعش با وجود عقب‌نشینی و ضعف نظامی هنوز هم برای روند صلح افغانستان مشکل ایجاد می‌کند.

در این گزارش تذکر رفته است: در حال حاضر بین ۱۰۰۰ تا ۲۲۰۰ عضو داعش در ولایت‌های مختلف افغانستان حضور دارند و احتمال حمله این گروه در آینده در مراکز شهرهای بزرگ از جمله کابل وجود دارد.

در گزارش گفته شده است:گروه داعش برای تسخیر و کنترول بخشی قابل توجهی ننگرهار و کنر با موانع مواجه است؛ اما این گروه مسوولیت شماری از حملات مهم از جمله حمله بر یک زایشگاه در کابل  و حمله بر زندان ننگرهار و قتل ملاله میوند؛ یک خبرنگار زن در این ولایت را به عهده گرفته‌است.

سازمان ملل گفته‌است که شهاب‌المهاجر از جون سال گذشته‌ میلادی رهبری گروه داعش را بر عهده گرفته است و عملیات این گروه را در افغانستان، بنگلادیش، هند، مالدیو، پاکستان، سریلانکا و کشورهای آسیای میانه رهبری می‌کند.

همچنان در این گزارش آمده‌است که شهاب‌المهاجر پیشتر با شبکه حقانی وابستگی و روابط خانوادگی داشت. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا