نوروز 1400اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

سال نو و تلاش های نو به خاطر صلح

کابل/ ۲حمل/ باختر

 مردم افغانستان دیروز سال ۱۴۰۰ را با آرزوهای رسیدن به صلح در کشور، آغاز کردند. صلح بزرگترین ارمان، هدف و آرزوی مردم جنگ زدۀ افغانستان است. مردم توقع دارند که از همین روزهای اول سال نو تلاش های جدی به خاطر پایان دادن به جنگ وتامین صلح پایدار در کشور انجام شود.

مفسر آژانس اطلاعاتی باختربه این تلاش ها نگاهی افگنده است و می نگارد: ما در شرایطی سال ۱۴۰۰ را آغاز می کنیم که تلاش ها به خاطر تامین صلح در کشور، وارد مرحلۀ حساس و سرنوشت سازشده است.

پس از آن که گفت وگوهای صلح میان هیئت های دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه کمرنگ شد واین گفت و گو ها به یک نوع بن بست مواجه شد، توجه مردم افغانستان و جهانیان به نشست مسکو و همچنان نسشت ترکیه معطوف شد. نشسست مسکو در آستانۀ سال نو برگزار شد و نشست ترکیه شاید در اوایل اپریل برگزار شود. وزیردفاع امریکا دیروز در یک سفراز قبل نااعلام شده وارد کابل شد و با محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان ملاقات کرد. موضوع اصلی این ملاقات، ارزیابی وضعیت کنونی افغانستان، خروج قوای نظامی امریکا از افغانستان و سرنوشت صلح در کشوربود.

از پیشرفت های اخیر در قبال افغانستان و نشست های مسکو و ترکیه و همچنان سفر وزیر دفاع امریکا به افغانستان چنین برمی آید که ایالات متحدۀ امریکا وهمچنان سایر کشورها می خواهند که روند صلح در افغانستان را تحرک بخشند. امریکا درموافقت‌نامه یی که با طالبان امضا کرده است، پذیرفته است که باید تا اخیر می همه سربازان خویش را از افغانستان خارج کند. برای این ضرب الاجل زمان کوتاهی باقی مانده است؛ اما وضعیت در داخل افغانستان بسیار تغییر نکرده است. از خشونت ها کاسته نشده است، گفت وگوهای میان افغانان با بن بست مواجه شده است و رسیدن به یک اجماع، دور به نظر می رسد. اگر امریکا مفاد موافقت‌نامۀ امضاشده با طالبان را نقض کند، شاید موضوع پابند بودن یک ابر قدرت به تعهداتش مطرح باشد و اگر نقض نکند و همه سربازانش را از افغانستان خارج کند، شاید این امر به جای رسیدن به صلح به تشدید جنگ منتج شود. هدف اصلی موافقت‌نامۀ امریکا با طالبان، تامین صلح در افغانستان است. اگر در پی تطبیق این موافقت‌نامه صلح در افغانستان تامین نشود و این موافقت نامه سبب آغاز یک مرحلۀ جدید در جنگ جاری شود، در آن صورت مسوولیت بزرگ متوجه این ابر قدرت می شود.

بدین گونه دیده می شود که گفت وگوهای صلح وارد مرحلۀ حساس شده است وهمه به شمول دولت افغانستان، مردم افغانستان، طالبان، ایالات متحدۀ امریکا و ناتو با یک انتخاب دشوار و سرنوشت ساز روبه رو شده اند. آن‌چه به ما افغانان مربوط می شود، ما به یک بحث جدی در مورد صلح نیاز داریم. دراین شکی نیست که مردم افغانستان تشنۀ صلح اند؛ اما صلح پایدار، صلح باعزت، صلحی که درآن دیگر هرگز برای جنگ فرصت مهیا نشود. ما چگونه می توانیم به چنین صلح برسیم؟ پاسخ این پرسش به یک بحث سراسری ملی نیاز دارد، به یک اجماع قوی داخلی نیاز دارد. هر چند بحث های پراگنده در این مورد صورت گرفته است و لویه جرگۀ مشورتی صلح نیز برگزار شده بود؛ اما حالا شرایط تغییر کرده است و ما در روشنی خواست های شرایط جدید به یک بحث جدی ملی نیاز داریم. ما باید این را بپذیریم که زمان بسیارمحدود است و ما باید تلاش های مان را تحرک تازه و نیرو ببخشیم و کشور را از شر جنگ نجات بدهیم. ن.ش

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا