اخباراقتصاد

سال پار، سال پرچالش برای صادرات در بلخ بود

مزارشریف/31حمل/باختر

مسوولان اقتصادی در بلخ  سال پار را سال پرچالش برای صادرات دانستند و گفتند که جنگ و کرونا سبب کاهش هفتاد و پنج درصدی صادرات در آن ولایت شده است.

نصیر احمد قاسمی، معاون اتاق تجارت و صنایع بلخ در صحبتی با خبرنگار آژانس باختر از کاهش چشم گیر عواید صادرات در آن ولایت خبر داد و علت آن را گسترش جنگ و موجودیت ویروس کرونا دانست.

وی افزود که در سال ۱۳۹۸ به هزینۀ سی و هفت میلیون دالر مواد از بندرهای آقینه و حیرتان صادر کرده بودند، اما در سال ۱۳۹۹خورشیدی علاوه بر افزایش جنگ ها ، ویروس کرونا سبب شد که مرزها به روی تجار مسدود شود و همچنان مسدود بودن مرز ترکمنستان و ایران سبب کاهش هفتاد و پنج درصدی عواید صادرات در بلخ شد.

همچنان بازرگانان و عمده فروشان مواد صادراتی نیز از کاهش و عدم خرید مواد و اقلام صادراتی افغانستان شکایت دارند و می گویند که علاوه بر نا امن بودن مسیر شاهراه ها، ویروس کرونا نیز سبب کاهش صادارت تجارتی شد.

غلام سرور یعقوبی، تاجر میوه خشک گفت که هر چند جنگ در کشور جریان داشت و کرونا نیز افزایش یافت، اما آنچه که برای ما مشکل خلق می کند، بلند بودن تعرفه گمرکی کشورهای خارج به ویژه پاکستان و واردات مواد خارجی با تعرفه اندک است.

به گفتۀ مسوولان تجارت و صنایع اقلام صادراتی افغانستان و حوزۀ شمال کشور شامل انواع میوه های خشک، پوست قره قل، قالین و گلم و گیاه های طبی و زیره است که همه ساله به خارج صادر می شود.

احمد نعیم دوستی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا