اخبارامنیتجهان

ستولتنبرگ: ناتو در افغانستان درگیر مخمصه‌های زیاد است

بروکسل/ وی او ای/۱ حوت/باختر

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفته است که این پیمان در خصوص افغانستان درگیر مخمصه‌های زیاد است و گزینه‌های سهل در پیشرو ندارد.

 ستولتنبرگ این سخنان را روز پنجشنبه در حالی بیان کرد که وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در مورد ادامۀ ماموریت آن پیمان در افغانستان تصمیم می‌گیرند.

منشی عمومی ناتو گفت: “اکنون باید روند صلح [افغانستان] مجدداً تقویت شود…طالبان باید با نیت نیک مذاکره کنند…خشونت را کاهش بدهند.”

خروج کامل قوای خارجی از افغانستان تا می ۲۰۲۱ و کاهش خشونت طالبان، قطع رابطۀ آن گروه با تروریستان به شمول القاعده و پیوستن طالبان به مذاکرات صلح عناصر مرتبط به هم است که در توافقنامۀ امریکا-طالبان که یکسال پیش در قطر امضا شد، صراحت یافته است.

در حالیکه خشونت و حملات طالبان در افغانستان همچنان ادامه دارد و مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان با آن گروه تا کنون ره به جایی نکشیده است، وزارت دفاع امریکا گزارش داده است که طالبان با القاعده هنوز هم رابطه دارد و اعضای القاعده در صفوف و ساختارهای سوق و ادارۀ طالبان مدغم شده اند.

ستولتنبرگ گفت که طالبان باید همکاری و هماهنگی با گروه‌های دهشت افگن بین المللی را که برای انجام حملات بر غرب برنامه ریزی می‌کنند، متوقف کنند.

منشی عمومی ناتو گفت: “هدف ما این است که توافق پایدار سیاسی در افغانستان حاصل شود و زمینه را برای خروج مان از آن کشور فراهم کند.”

در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو تصمیم گرفته شد تا حضور نظامی آن پیمان در عراق برای پیشبرد ماموریت آموزشی به قوای مسلح عراق از مرز ۵۰۰ نفر به ۴۰۰۰ نفر افزایش یابد.

منشی عمومی ناتو گفته است که هرآنچه را این پیمان در عراق انجام می‌دهد بر اساس ضرورت و تقاضای حکومت عراق است و به گفتۀ وی، داعش هنوز هم در عراق فعالیت دارد و باید از برگشت آن گروه جلوگیری شود.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا