اخبارآموزش

 سخنگوی وزارت تحصیلات عالی: وزارت تحصیلات عالی برای آغاز درس های پوهنتون ها درپانزدهم حوت آمادگی دارد

کابل/۳حوت/ باختر
درحالی که تهدید شیوع ویروس کرونا درکشور همچنان پا برجاست و وزارت صحت عامه بر رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از گسترش بیشتراین ویروس تاکید دارد،با گراییدن رو به گرمی هوا، وزارت تحصیلات عالی درنظر دارد که درپانزدهم حوت درس های پوهنتون های کشور را از سر بگیرد. برای معلومات بیشتر دراین مورد ونیز روی سایر برنامه های وزارت تحصیلات عالی برای پوهنتون ها وموسسات عالی کشور، لیزا احمدی خبرنگار افتخاری آژانس باخترمصاحبه یی با حامد عبیدی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی انجام داده است که اینک به توجه رسانده می شود.
پرسش : درس های حضوری چه زمانی آغاز می شود؟
پاسخ: وزارت تحصیلات عالی برای آغاز درس های حضوری در نهادهای تحصیلات عالی در۱۵ حوت سال جاری آمادگی دارد و در صورتی که وزارت صحت عامه از نگاه تهدید ویروس کرونا، تجویز مشخصی نداشته باشد و برنامۀ دروس حضوری را در نهاد های تحصیلی مورد تایید قرار دهد، دروس پوهنتون ها وموسسات تحصیلی به تاریخ یاد شده آغاز خواهد شد.
پرسش: تهدید نا امنی و یا ویروس کرونا می تواند زمان آغازدروس را درپوهنتون های کشورتغییر دهد؟
پاسخ: باید گفت که قبلا نیز تصمیم تعطیل نهاد های تحصیلات عالی بنابر تجویز وزارت صحت عامه در رابطه به گسترش ویروس کرونا و فیصلۀ کابینۀ جمهوری اسلامی افغانستان اتخاذ شده است و با رفع تهدید ویروس کرونا ،نهاد های تحصیلی دروس حضوری شان را دوباره آغاز می کنند.
پرسش: درس های آنلاین که در شماری از پوهنتون های کشور در جریان قرنطین ناشی از شیوع ویروس کرونا صورت گرفت، به نظر شما چه قدر موثر بود؟
پاسخ: وزارت تحصیلات عالی به عنوان سُکان دار نظام تحصیلی کشور در جریان بحران ناشی از ویروس کرونا به خاطری که با رکود مواجه نشود، فاصله میان محصل و پوهنتون ایجاد نشود، برای محصلان مصروفیت معقول خلق شود، چالش ها را به فرصت ها مبدل کند، رسالت خویش را در قبال نسل جوان کشور انجام دهد و همچنان تحولی در راستای آموزش در کشور به وجود بیاورد ، بر طرح بدیل آموزش حضوری به شیوه الکترونیک کار کرد. وزارت تحصیلات عالی پس از تلاش گسترده موفق به ایجاد سیستم آموزشی انلاین شد که با کمترین دانش تکنالوژی قابل استفاده است و از مزایای فراوان برخورداراست و می تواند برای آموزش از راه دور در عصر کرونا موثر واقع شود. طرح بدیل آموزش حضوری به شیوۀ الکترونیک تحت نام( HELMS) را کابینه به عنوان ممد درسی تصویب کرد. سیستم مدیریت آموزش تحصیلات عالی یا HELMS سیستمی است که بیش از ۹۰ میلیون استفاده کننده در دنیا دارد و به خوبی می شود از روند تدریس و آموزش آنلاین نظارت کرد. با ایجاد این سیستم تمام پراگندگی ها در روند آموزش انلاین از میان برداشته شد. آموزش انلاین زیر ساخت های آموزش انلاین را تقویت کرد و الگوی آموزش سنتی را به الگوی آموزش عصری انلاین تغییر داد، نهاد های تحصیلی را وادار کرد که زیر ساخت های فنی خود را بهبود بخشند و شیوۀ تدریس آنلاین را فرا گیرند. از این پس ممکن است این فضای جدید منجر به تغییر مثبت و لازمی در نظام تحصیلی کشور شود و اهمیت داشتن دانش تکنالوژی معلوماتی درروند استخدام در نهاد های تحصیلی افزایش یابد. نظام تحصیلی افغانستان از الگوی آموزش استاد محوری به الگوی آموزش محصل محور مبدل شد و می توان اظهار داشت که تطبیق سیستم تدریس و آموزش انلاین نظام تحصیلی کشور را به سوی یک انقلاب دیجیتالی که نیاز مبرم ما در عصر حاضر بود ، سوق داد.
پرسش: در بهتر شدن نصاب درسی و بهبود وضعیت تحصیلات عالی چه برنامه دارید؟
پاسخ: نصاب تحصیلی یکی از عناصر مهم و کلیدی نظام تحصیلات عالی کشور را تشکیل می دهد. نصاب تحصیلی در حقیقت نقشۀ راه برای محصلان و تربیۀ نیروی بشری متخصص و مسلکی در یک کشور است. در حال حاضر در چوکات تحصیلات عالی کشور ۱۶۵ رشته آموزش داده می شود که وزارت تحصیلات عالی به اساس برنامه یی تحت نام ( نصاب تحصیلی واحد، ملت واحد) بازنگری و انکشاف نصاب های تحصیلی را آغاز کرد و تا کنون نصاب ۷۱ رشته ، بازنگری و انکشاف داده شده است. در این برنامه نیازهای جامعه، روش های نوین تدریس و آموزش، استفادۀ موثر از تکنالوژی معلوماتی، تحقیقات علمی، محصل محوری، آموزش مبتنی بر نتایج، نیاز بازار کار در نظر گرفته شده است و متباقی تا اخیر سال ۱۴۰۰ تکمیل خواهد شد. در بازنگری و انکشاف نصاب های جدید، تمام نهاد های ذیدخل، بخش خصوصی، جامعۀ مدنی، متخصصان شامل اند که با تطبیق نصاب جدید، اعتبار علمی و اکادمیک پوهنتون های افغانستان احیا می شود و فارغان نهاد های تحصیلی کشور ظرفیت حضور و رقابت را دربازار کار ملی و بین المللی پیدا خواهندکرد.
پرسش: در رابطه به ایجاد توامیت پوهنتون های افغانستان با پوهنتون های خارجی چه برنامه دارید؟
پاسخ: خوشبختانه با الحاق افغانستان در سازمان آسیا پسفیک اسناد تحصیلی افغانستان در ۶۰ کشور این سازمان مدار اعتبار است، وزارت تحصیلات عالی همچنان با پوهنتون های معتبر در مالیزیا، هندوستان، ایران، پاکستان، ترکیه، آلمان، مصر، عربستان سعودی، ازبکستان، تاجکستان، ترکمنستان، قزاقستان، استونیا توامیت و همکاری دارد. قابل ذکر است که تنها در سال1399، ۷۰ مسودۀ قرار داد ها و تفاهمنامه ها با پوهنتون های خارج کشور تکمیل شده است.
پرسش: در یک سال گذشته برای‌ چه تعداد محصل در کدام کشور ها و کدام رشته ها ،بورس تحصیلی فراهم کرده اید و‌ چه برنامه به خاطر ازیاد بورس ها روی دست است؟
پاسخ: دریک سال گذشته ۴۶۰ تن به بورس های تحصیلی در مقاطع ماستری و دکتورا به هند، روسیه، چین، قزاقستان، جاپان، کوریا، ایران، ترکیه، مصر، پاکستان، آلمان، تاجکستان، تایلند، کانادا، پرتگال، آذربایجان، انگلستان، چک و سلواک اعزام شده اند و ۴۵۳ تن به بورس های لیسانس به هند، ازبکستان، ترکیه، مالیزیا، رومانیا، بنگله دیش، قزاقستان، مصر و پاکستان، فرستاده شده اند.
لیزا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا